• Dissabte 25 de març es va celebrar la primera edició de la [Re]volta Candel, memòria de lluites compartides. Un itinerari que s’iniciava a les deu del matí amb unes vistes sobre l’Hospitalet, allà on comença el barri de la Torrassa, i seguia amb un recorregut a través del barri de la Marina de Port, dos espais que varen ser de gran importància en la trajectòria de l’escriptor català nascut al Racó d’Ademús. La [Re]volta Candel, doncs, és una passejada amb aire reivindicatiu de la trajectòria política, social de l’activista i escriptor Francesc Candel (1923-2007).

El recorregut va començar a la parada de metro de Santa Eulàlia per recordar, des d’un mirador sobre les vies del tren, el famós cartell que Candel descriu a Els Altres Catalans, “Cataluña termina aquí. Aquí empieza Murcia”, acompanyats del testimoni de Rafael Algarra, veí de la Torrassa i vinculat a la defensa del Castell de Bellvís.

Fotografies propietat pel Diari de la Marina.

Després d’aquest primer punt de trobada ens varen obrir les portes de la Parròquia de Mare de Déu de Port, espai de gran significació en les activitats culturals veïnals de la Marina i en la lluita contra la repressió franquista. La Llum Ferrero i l’Antoni Ayala ens van guiar a través del que va ser l’escola bressol i la cuina de la Parròquia, i on anteriorment Candel havia viscut amb la seva família durant la seva infància quan el seu pare era el sagristà de la parròquia.
    Tot seguit vàrem travessar l’antic nucli de Plus Ultra, un conjunt de carrers amb casetes que son encara una mostra de la conservació urbanística històrica de la ciutat de
    Barcelona. Aquest recorregut va estar acompanyat d’una narració sobre el barraquisme a càrrec del biògraf de Paco Candel, Genís Sinca, i de Salvador García, estimat veí de la Marina qui va donar el seu testimoni sobre com va ser viure la seva infància a les Cases Barates.
    El recorregut va acabar al carrer de la Muga, des d’on Candel escrivia les seves cròniques al seu estudi, i on actualment se situa un mural que la revista Sàpiens va encarregar a l’artista RockBlackBlock en ocasió dels quinze anys de la mort de l’escriptor per homenatjar-lo. L’activitat la va concloure Julio Baños, íntim amic de Candel des de l’adolescència, amb una sentida intervenció sobre la importància de la seva figura en el barri i, molt particularment, destacant la bondat extrema de Paco Candel.

Finalment, es va fer una posada en comú -també dirigida per Genís Sinca- a la seu de la Fundació Paco Candel, que juntament amb el Centre d’Estudis de l’Hospitalet i Òmnium Sants-Montjuïc, han sigut els organitzadors de la [Re]volta Candel. Hi van
    intervenir, per cloure l’activitat, la presidenta de CEH, Carme Riimbau, la membre de la Junta d’Òmnium Marina Gallés i el president de la Fundació Salvador Cardús.