Tornaveu - Novembre de 2016
Descarrega'l en format PDF

Un poble, moltes lluites

A la presentació de Lluites compartides hi van participar diferents persones vinculades a la Fundació Candel, entre els quals Pere Baltà i Rafael Hinojosa

"Quan algú comprèn que obeir lleis injustes és contrari a la seva dignitat d'home, cap tirania el pot dominar". Lluites compartides, el cicle de xerrades organitzat per Òmnium Cultural, vol fer-se seva aquesta màxima gandhiana. Una iniciativa que vol repassar les grans manifestacions que han cohesionat la societat catalana des dels anys 50 fins a l'actualitat. La resistència contra el règim franquista, les mobilitzacions obreres, la reivindicació d'uns habitatges dignes, els moviments veïnals, la defensa de la convivència contra el racisme, les manifestacions massives contra l'entrada a l'OTAN, la indignació que va generar la participació en la guerra d'Iraq, la tasca divulgativa de la Crida, la conscienciació per adoptar models de vida respectuoses amb el medi ambient, el reclam per adaptar la societat a les necessitats dels discapacitats...

Activistes de tots aquests moviments es citaran el 5 de novembre a l'edifici històric de la Universitat de Barcelona. Òmnium els vol reunir per conscienciar la ciutadania que existeix una relació històrica molt estreta entre les diferents generacions que han lluitat per una vida més digne, i també entre cadascuna de les pròpies reivindicacions. En aquest sentit, les xerrades indagaran en la influència i trajectòria de cadascuna d'aquestes problemàtiques en la societat catalana.

L'obertura del cicle comptarà amb la participació d'Arcadi Oliveres, Beatriu Guarro i Òscar Camps, activista per la pau, portaveu de Stop Mare Mortum i fundador de Proactiva Open Arms respectivament. Tots tres parlaran sobre les mesures que pot prendre Catalunya enfront la massacre humanitària que ha provocat la guerra a Sirià i el consegüent èxode de centenars de milers de refugiats.

Lluites compartides sorgeix del convenciment que els drets socials que avui compartim són fruit del la feina incansables de moltes dones i homes que van percebre que formaven part d'un sol poble. Una convicció que ha alimentat molts esforços en favor de la justícia social, la democràcia i la cultura. Més enllà dels orígens i traçats vitals de cada ciutadà, defensa Òmnium Cultural, una societat és imparable quan la gran majoria dels seus habitants tenen consciència de pertànyer a una comunitat i s'ajunten en el desig de justícia i dignitat.

Per aprofundir en aquestes reflexions, la jornada de cloenda comptarà amb la periodista Mònica Terribas, que moderarà la taula rodona Drets socials i drets nacionals: camins paral·lels i confluents?. Paral·lelament, Òmnium Cultural està treballant en l'elaboració de la Lluitapèdia, un portal específic de la Wikipedia destinat a recollir la cronologia de les lluites en la Catalunya contemporània.

Notícia publicada originalment a la revista Tornaveu

Enviar a Delicious Enviar a Digg Enviar a La Tafanera Enviar a Menéame Enviar a Facebook Enviar a Twitter