Consell Editorial de Tornaveu - 12 de novembre de 2015
Descarrega'l en format PDF

Som un sol poble

Public assistent a la presentacio del documental 'Candel, l'altre català'

D'aquesta manera tan rotunda es manifestava Anna Cabré, exdirectora del Centre d'Estudis Demogràfics, al discurs d'acceptació del premi en l'Àmbit Social del 7è Memorial Candel celebrat aquest darrer mes d'octubre, tot afirmant: «Ara m'adono de la presència de les tesis de Candel en els meus estudis. Encara que actualment s'envien missatges malignes que alerten de si la societat està fracturada, el que va demostrar Candel és més vigent que mai: som un sol poble.»

Candel fou un personatge molt proper al poble. Explicava la vida tal com era als barris marginals de l'extraradi de Barcelona. Parlava de la gent que coneixia, i baixava al carrer a veure'ls i a viure amb ells. De fet, els personatges de les seves novel·les eren persones concretes, actors i testimonis que treballaven i lluitaven per transformar la realitat des del convenciment que tots plegats formem part d'una mateixa comunitat, d'un sol poble, de manera que contribuïen a explicar decisivament com era i com es va transformar la Catalunya del segle XX.

Ara fa pocs dies es va presentar el documental Candel, l'altre català, coproduït per TV3 i Wonka Films, una iniciativa de la Fundació Candel i que ha tingut el suport de l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català. És un documental que dóna una perspectiva ajustada del coneixement que té Candel sobre l'extensa xarxa associativa distribuïda arreu del territori, tot destacant que, malgrat que Candel no fos un «intel·lectual reconegut», va poder arribar a tenir un coneixement ajustat i objectiu del país i de llurs necessitats i va descobrir una Catalunya que molts catalans desconeixien.

Catalunya té un teixit associatiu dens i important, distribuït arreu del territori, que ha estat un dels grans difusors de l'obra de Candel. Aquest mateix teixit ha permès integrar la gent que venia de fora, com el mateix Candel, en la línia de «Catalunya, un sol poble».

Reivindiquem Candel com a escriptor i no sols com a cronista d'una època i d'un món determinat. Amb els seus llibres Paco Candel va contribuir a explicar decisivament com era i com es va transformar la Catalunya del segle XX. Un sol poble, garantia d'un futur millor.

Editorial publicat originalment a la revista Tornaveu

Enviar a Delicious Enviar a Digg Enviar a La Tafanera Enviar a Menéame Enviar a Facebook Enviar a Twitter