Genís Sinca, biògraf de Candel, Premi Josep Pla de novel·la 2013
07/01/2013

Genís Sinca en el moment de rebre el premi Genís Sinca ha guanyat el 45è Premi Josep Pla amb Una família exemplar. La novel·la descriu l'enlluernament del doctor Bou, pediatre tortosí de renom, per la boda de la filla gran amb l'hereu dels Mirabaix, una família benestant de Manresa. Però de seguida la fascinació es converteix en pànic i rebuig en descobrir l'autèntic origen de la saga dels Mirabaix. Quan ja és massa tard, Bou s'adona que els autèntics objectius del que semblava el gendre perfecte van molt més enllà d'una simple unió entre dues famílies: més que la seva fortuna, hi ha en joc la nissaga. Una família exemplar és una sàtira hilarant, una tragicomèdia que reflexiona sobre l'ambició desmesurada que a vegades fa perdre el cap a persones enraonades, alhora que una crítica mordaç de les grans nissagues catalanes i de la vocació intocable que sovint les aboca... al desastre.

Ens trobem davant d'una obra intel·ligent, captivadora i suggerent, en què la importància del llinatge i de la història familiar es tracta amb un inusual registre irònic que desmitifica el gènere de les grans nissagues familiars.

Genís Sinca (Manresa, 1970), periodista, es va forjar en l'ofici d'escriure en llargues experiències autodidactes a l'estranger, al Diari d'Andorra, i també com a corresponsal a Itàlia per al diari Avui i COMRàdio. Ha buscat catalans pel món per a l'Afers Exteriors de Miquel Calçada (Mikimoto) i ha estat articulista de l'Avui, La Vanguardia i El País. Especialitzat en tècniques narratives del Nou Periodisme, s'ha dedicat al periodisme d'investigació amb biografies inèdites com La Providència es diu Paco (vida de Paco Candel), L'últim republicà (biografia no autoritzada d'Heribert Barrera) o Vida secreta dels nostres metges. Sinca es disposa a fer el pas a la ficció, amb la novel·la com a eina d'ús necessària, gairebé com a antídot, per mirar d'oferir punts de vista esperançadors davant del desencís que aclapara i ensopeix les persones i l'individu en el moment actual.

La novel·la Una família exemplar es publicarà el proper 7 de febrer sota el segell Destino.