Nadal 2012
24/12/2012

Nadal 2012 "Nens, avui és l'últim dia que faré classe. He rebut una notificació. Bé, en realitat es tracta d'un conflicte amb els que a partir d'ara ens manaran. Que Déu ens agafi confessats! M'han dit que he d'abandonar l'escola i que ja no podré exercir més en cap altra. Passi el que passi, aquesta última lliçó us la faré en català. Vull que estigueu molt atents, que ho recordeu molt bé. Ningú no us pot arrabassar mai la vostra manera de parlar. Si us la prohibeixen de parlar en públic, parleu entre vosaltres en la vostra llengua, així conservareu la dignitat d'un país".

Francesc Candel posà colofó a Primera història, primera memòria, el seu darrer llibre, publicat el 2006 per Edicions 62, amb aquest acomiadament d'una mestra del barri de Port, que fou depurada el 1939, poc després de l'entrada de les tropes dels nacionals a Barcelona.

Passats més de setanta anys, la intolerància cavalca de nou, impulsant una legislació que vol acabar amb la pedagogia de la immersió lingüística, que ha estat fonamental per a la cohesió de la societat catalana.

Com diria Candel, "Catalunya ha de seguir sent un sol poble", va titular la revista digital Tornaveu.cat el seu editorial del número 68, després de les darreres eleccions que han aflorat el fenomen social del lerrouxisme, que semblava oblidat a casa nostra. Passats cinc anys de la seva mort, la capacitat d'anàlisi de Candel segueix il·luminant els nostres dubtes.

La Fundació Paco Candel us desitja un bon Nadal i un feliç 2013.

Podeu descarregar-vos la nadala sencera.