La biografia d'Elies Ortiz
09/11/2012

L'Elies de Can Tunis va ser presentat per Joaquim Ferrer i Pere Baltà a la Biblioteca Francesc Candel. Es ben cert que la història necessita ser escrita per a que sigui útil com antecedent de la realitat quotidiana. El que no s'escriu i publica corre el risc d'oblidar-se, de desaparèixer per el pas dels anys. Així doncs, és un goig escriure unes ratlles sobre el que fou la presentació pública de la biografia d'Elies Ortiz (Barcelona 1919 - 1991) de la que es autora una de les seves filles, l'Anna Ortiz Huguet, de vocació literària, que ha viscut amb passió la confecció d'aquest llibre que porta el senzill però eloqüent títol: "L'Elies de Can Tunis" (Stonberg Editorial 2012).

Un acte d'agraïment

El dia 4 d'octubre al vespre, a la sala d'actes de la Biblioteca Candel no hi cabia ni una agulla. Era ple de persones que recordaven molt bé a Elies Ortiz en la seva lluita per la solució dels problemes socials dels veïns de Can Tunis. Sobretot omplien la sala persones que l'havien conegut, tant grans com joves. L'ambient era d'alegria per poder manifestar amb la seva assistència l'agraïment a una persona que sempre ajudà a qui li demanava i que fou capaç de ser el capdavanter en la organització del barri per a resoldre problemes de tota mena, sobretot el d'habitatge.

Sovint es diu que la gent no té memòria, però, aquell vespre observant aquell ple de la sala d'actes i els que reclamaven a l'autora un exemplar dedicat i que comentaven amb els veïns els seus records de l'Elies, era clar que quan ens trobem amb algú que realment té conviccions d'ajuda als altres i que les practica amb generositat, el record d'aquestes experiències ens acompanyen sempre.

Allí estàvem tants i tants que d'una manera o altre ens sentíem agraïts per el que havíem rebut d'Elies Ortiz. Intervingué en primer lloc Pere Baltà, president de la Fundació Candel que havia seguit els projectes i la lluita per els veïns de Can Tunis des del Prat de Llobregat. A continuació Joaquim Ferrer recordà quan amb els "Amics de Can Tunis" havia fet de manobre en la construcció del barracó que fou el Centre Social i, finalment, l'autora, l'Anna donà les gràcies a tots els que havien volgut participar en la presentació de la biografia de l'Elies.

Un acte de memòria popular

Acabada la presentació formal s'obrí la possibilitat de qui volgués expliqués un fet, anècdotes o simplement records. Un autèntic gavadal de mans s'aixecaren i començaren a explicar fets puntuals amb l'Elies. Començà qui recordava com en preparar el casament Elies li preguntà on anirien de viatge de nuvis i en respondre que no tenien diners els deixà una caseta a Gelida en la que passaren la lluna de mel. La tal caseta de Gelida fou recordada també per altres i per estudiants als qui havia deixat per a preparar examens. Altres fets recordaven la seva solidaritat davant les dificultats de qui fos, la seva disponibilitat sense límits.

Una biografia exemplar

El llibre d'Anna Ortiz explica amb estil directe i amb tota la documentació necessària el que fou la biografia d'Elies Ortiz. Anteriorment, Francesc Candel ja havia descrit el personatge d'Elies Ortiz en "Donde la ciudad cambia de nombre" (1961) i a la "Historia de una Parroquia" (1971). El mateix Elies Ortiz va escriure "Relat d'una experiència-Barri de Can Tunis" que fou publicat el 1997.

La biografia d'Elies Ortiz és la història d'una persona que va rebre l'ensenyament de les conviccions en la llar dels seus pares adoptius i en la Parròquia de Port. Posteriorment, la seva biografia és l'aplicació que feu d'aquelles conviccions al llarg de la seva vida d'adult. Fonamentalment, fou capaç d'organitzar els veïns de Can Tunis per a resoldre els problemes col·lectius i això fer-ho en una època d'asfixiant dictadura franquista.

Incansable, tornà en aquells anys a publicar la revista "Ideal" que ja havia tingut una primera etapa als anys trenta i que ara continuava com a suplement del Full de la Parròquia de Port. Impulsà un projecte per a construir cases per als que vivien en barraques a Can Tunis, projecte que topà amb la negativa de l'Ajuntament de Barcelona d'aquells anys a cedir el terreny...

La biografia d'Elies Ortiz explica detalladament la seva actitud davant la vida, el seu amor, l'esposa, la Rosa, la seva "nineta" que l'acompanyà sempre i els fills i filles que forjaren la llar que havia somniat crear i que feu realitat i, naturalment, el seu compromís de cristià i català per lluitar a favor de la justícia social.

Joaquim Ferrer

Portada del llibre