La tesi doctoral de Michel Landron sobre l'obra completa de Francesc Candel serà publicada a França
24/07/2012

El doctor Michel Landron fent entrega de la seva tesi doctoral al president de la Fundació Candel, Pere Baltà, en presència del tresorer Julio Baños. Una vegada reunits els llibres publicats per Francesc Candel per posar-los a disposició d'estudiosos i seguidors, la Fundació es plantejà la recerca documental entorn la incidència que l'obra de Candel ha tingut a l'estranger. Es coneixia la producció d'un curt entorn "La muerte del tio Serralto" produït a Alemanya i una tesina de final de carrera, l'autora de la qual, Bärbel Bach, de la Universitat d'Hamburg, havia vingut a Barcelona per documentar-se. També es coneixia la tasca de divulgació feta als Estats Units d'Amèrica pel doctor Joan Gelabert de la Universitat d'Arizona.

A partir d'aquestes dades s'aconseguí localitzar per Internet una tesi doctoral recent, presentada el gener del 2010 pel professor Michel Landron de la Universitat de Nantes, sota la direcció de la professora Pilar Martinez-Vasseur. S'establí contacte amb el doctor Landron, que va tenir l'amabilitat de visitar la Fundació i fer entrega d'un exemplar de la seva tesi "Mémoire individuelle et mémoire collective de la transition démocratique à travers de l'oeuvre de Francisco Candel", manifestant-nos que la revisava cara a una possible publicació, que en aquests moments sembla imminent.

La tesi del doctor Landron analitza l'obra completa de Francesc Candel d'una forma exhaustiva, fins el punt que ha complementat les dades que la Fundació ja havia recollit prèviament. No hi ha possibilitat d'ampliació, atès que es completà després de la mort de Candel, englobant el conjunt de la seva obra i havent-hi col·laborat el propi autor tot aportant-hi dades en el decurs d'una entrevista. La tesi té, per tant, un valor inqüestionable i és d'agrair que el doctor Michel Landron hagi accedit a fer-ne una edició en llengua catalana a partir de l'original francès.

Gràcies al propi doctor Landron s'ha descobert una altra tesi doctoral presentada el 1978 a la Universitat d'Haute-Bretagne per Bernard Vauleon amb el títol "Recherche linguistique et création romanesque chez Francisco Candel", l'original de la qual s'ha pogut trobar per mitjà dels serveis de préstecs internacionals de les biblioteques.

Michel Landron comentant la seva tesi doctoral sobre Candel a la seu social de la Fundació Candel.