La Fundació Paco Candel fa balanç quatre anys després de la mort de l’autor d'Els altres catalans
20/12/2011

Imatge gran: els assistents al patronat. Miniatures: membres absents. A la darrera reunió del patronat de la Fundació Candel es va fer una acurada anàlisi dels seus primers anys de vida, que han esdevingut un interessant procés de consolidació de la institució sorgida en vida de Candel, plantejant l'anàlisi del fenomen migratori.

A la reunió hi van acudir la majoria dels patrons, llevat de la regidora de l'Ajuntament de Barcelona, Imma Moraleda, i l'escriptora Isabel Clara Simó, que van excusar-se. A la imatge de la reunió podem veure-hi drets l'escultor Ferran Soriano, la secretària del patronat Joana Gardés, el professor Salvador Cardús, la directora de TV3 Mònica Terribas, l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol, el president de la Fundació Pere Baltà, l'expresident del Consell Econòmic i Social de Catalunya Rafael Hinojosa i, asseguts, el pintor Joan Pere Viladecans, la secretària executiva de la Fundació Marianela Adolfo i el tresorer Julio Baños.

Del procés que s'ha seguit des de la creació de la Fundació, ara fa cinc anys, el patronat valorà especialment la consecució de la seu social, cedida per l'Ajuntament de Barcelona, i l'adequació gràcies a donacions de Catalunya Caixa, Editorial Mediterrània, Consorci de la Zona Franca, Diputació de Barcelona, Generalitat de Catalunya i altres de caire particular. El local ha estat d'una gran utilitat com a base de la gestió tècnica i d'algunes activitats com les del programa "Aquí vivia Paco Candel", que han ajudat a fixar el record de l'escriptor en el seu barri i han contribuït a la dinamització de La Marina de Sants.

Disposar d'un local també ha possibilitat reunir el conjunt de l'obra de Candel posant-la a l'abast dels estudiosos, desenvolupar activitats de debat i registrar la memòria col·lectiva. També ha facilitat l'exposició de les obres d'art que han estat donades a la Fundació per diversos autors.

Es ressaltà el desenvolupament del programa "Candel a l'aula", en col·laboració amb la Conselleria d'Ensenyament i la Direcció General d'Immigració del Departament de Benestar Social i Família, que ha possibilitat l'accés a l'obra candeliana als alumnes d'ensenyament mitjà, divulgant la biografia de l'autor per mitjà de la digitalització de l'exposició "Cadel i la llibertat d'expressió", que ha recorregut una vintena de ciutats i es pot consultar per mitjà d'aquesta pàgina web.

Altres aspectes destacats es concreten en l'edició dels "Fulls candelians", que, amb els que estan en procés editorial, aviat superaran la dotzena i la dinamització de la pàgina web. També es destacà la col·laboració amb la Biblioteca Francesc Candel i les associacions de La Marina.

En el procés ha tingut una especial rellevància la contribució de la Fundació a la celebració del I Congrés de l'Associacionisme Cultural Català, on aportà la ponència "Migracions" del professor Salvador Cardús, sent presidit el debat per Rafael Hinojosa. Esther Pardo presentà la comunicació sobre la relació de Candel amb les associacions. La Fundació ha contribuït al congrés tècnicament i administrativa i amb l'assessoria a l'Ens de Comunicació Associativa -promotor del congrés- des del mateix moment de la seva creació. La memòria del Congrés recull la ponència "Migracions", la comunicació d'Esther Pardo i una extens informe signat pel president de la Fundació, Pere Baltà, que recull el procés de creació de les federacions d'associacions que s'inicià en la primera legislatura del govern de la Generalitat, quan l'autor dirigia el Servei de Promoció Cultural.

El Patronat ha valorat la línea de col·laboració amb el teixit associatiu des de la coherència de la pròpia trajectòria de Candel que, en la seva obra, fa referència constant de les entitats amb qui té relació, al mateix temps que escriu "Història d'una parròquia", on analitza la vida d'una d'aquestes entitats socioculturals de base. Aquesta obra ha generat el primer cens de llibres sobre associacionisme i cultura popular, en el qual Ens i Fundació han col·laborat estretament, amb l'objectiu de constituir una plataforma d'estudiosos.