Ens ha deixat Heribert Barrera, una figura cabdal de la transició, un patriota
06/09/2011

Presentació del llibre La tornada de vacances ens ha sorprès amb la mort del Molt Honorable Heribert Barrera i Costa, primer president del Parlament de Catalunya, una vegada recobrada la Generalitat. Parlamentari també al Congrés dels Diputats i eurodiputat. Culminà brillantment una carrera política que havia iniciat el 1935 a les joventuts d'Esquerra Republicana de Catalunya, que reorganitzà durant la dictadura i de la qual va ser secretari general fins el 1987.

Al marge de la política, Heribert Barrera havia desenvolupat una prestigiosa carrera científica: llicenciat en químiques per la Universitat de Barcelona i, ja a l'exili, en físiques i en matemàtiques per la de Montpeller, per doctorar-se en ciències físiques a La Sorbona. Premi Prat de la Riba de l'Institut d'Estudis Catalans, era autor de treballs a revistes científiques nord-americanes, britàniques i franceses; era també membre de la Société Française de Chimie i de l'American Chemical Society. Fou president de la Societat Catalana de Ciències Físiques, Químiques i Matemàtiques.

Va estar vinculat al consell consultiu d'Òmnium Cultural. Va presidir l'Ateneu Barcelonès de 1989 a 1997. Anteriorment havia presidit el Club Unesco de Barcelona.

Amic de Francesc Candel, mantenia una estreta relació amb la fundació, acudint sovint als actes programats, com mostra la fotografia de la presentació del llibre "La providència es diu Paco", de Genís Sinca, on el podem veure acompanyat de la secretària de la fundació, Joana Gardés, i de la responsable del programa "Candel a l'aula" per part de la secretaria d'Immigració, Magda Garcia.

Per damunt de tot, recollint una expressió del president Jordi Pujol -cofundador de la Fundació Candel-, cal agrair-li al Molt Honorable Heribert Barrera el seu irreductible patriotisme.