Èxit del seminari de comunicació i associacionisme
05/10/2010

Benvinguda a càrrec de la periodista Raquel Sans, dels serveis informatius de TV3, d'Antoni Carné, president de l'Ens de Comunicació i de Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel. La primera edició del Programa de Formació en Comunicació endegat per l'Ens de Comunicació Associativa, la Federació d'Ateneus i la Fundació Paco Candel, va ser tot un èxit. Va ser necessari tancar les inscripcions, tant al curs "Com fer arribar al públic les programacions culturals" que es celebrà el matí del dissabte dia 2 d'octubre al Centre d'Estudis i Recursos Culturals de Barcelona (CERC), com al seminari "Associacions i mitjans de comunicació" que es va desenvolupar el dimarts dia 5 d'octubre a l'auditori de TV3 a Sant Joan Despí. La demanda desbordà la capacitat de 90 persones que podien acollir els respectius escenaris d'ambdues activitats.

Però l'encert de la convocatòria no es concreta únicament en la demanda, sinó per la demostració de la seva utilitat i, més en concret, pel nivell d'interès amb que els inscrits -tots ells dirigents del moviment associatiu i responsables de comunicació de federacions i associacions- van seguir el conjunt d'exposicions dels diversos ponents.

En el curs celebrat al CERC, el professor Ferran Ramon-Cortés explicà com desenvolupar una estratègia de màrqueting; la periodista Núria Lomas exposà pas a pas com executar un pla de comunicació; i la professora Montserrat Penyarroya plantejà deu idees pràctiques per utilitzar Internet en una estratègia de comunicació. La quantitat d'informació va fer que la majoria de participants aprofundissin els coneixements sobre les possibilitats de la xarxa social per a la divulgació de l'activitat associativa, tot sovint a partir d'una realitat descrita a les intervencions dels ponents des de l'èxit i el desencert, analitzant casos en tots dos sentits. L'Ens i la Federació d'Ateneus -que havien programat el curs- posaran les ponències a la disposició de qui estigui interessat en llegir-les.

Que tres dies després de la primera convocatòria es celebrés el seminari de formació "Associacions i mitjans de comunicació" durant tota una jornada era un repte que els organitzadors van assumir encertadament. Els inscrits van acudir i omplir l'auditori de TV3 de Sant Joan Despí. La quantitat de ponències organitzades en cinc taules rodones podien pesar damunt la jornada, però el dia començà animat, malgrat que les obligacions d'un desplaçament a l'estranger, van impedir l'anunciada presència de la directora de TV3, Mònica Terribas, que fou substituïda per la presentadora Raquel Sans, que no es limità a una salutació de cortesia, sinó que va fer una introducció des d'un notable coneixement de l'associacionisme i la cultura popular. L'encarregat d'excitar l'auditori respecte la qüestió de fons que representa la frustració de l'associacionisme envers uns mitjans de comunicació que generalment obliden la crònica de la seva activitat, va ser el periodista David Castillo, director del suplement "Cultura" que comparteixen Avui i El Punt. La seva desenfadada exposició es convertia en provocació satírica de l'actitud dels mitjans respecte a l'activisme cultural de base. No va deixar cap estament de la comunicació, ni la pròpia televisió que acollia l'acte, sense la seva fuetada, recollint un estat d'opinió crític i generalitzat, aconseguint l'objectiu d'una sotragada a l'auditori que es proposà.

La primera taula rodona reunia tres representants de la premsa de paper: el prestigiós periodista i historiador Jaume Fabra, per la premsa diària; Estanis Alcover, que fou substituït a darrera hora per Sita Vilaró, per la premsa comarcal; i Josep Ritort, secretari general de l'Associació Catalana de la Premsa Gratuïta. Fabra plantejà des de la seva llarga experiència diferents camins per gestionar la difusió recomanant trobar l'enllaç amb la sensibilitat cultural que hi ha en cada mitjà i tant la premsa comarcal com la gratuïta van oferir la seva proximitat i arrelament al territori que els hi atorga audiència i fidelitat dels lectors.

La Corporació Catalana de Ràdio i Televisió aportà la presència de Joan-Carles Peris, director dels informatius del cap de setmana, Quim Rutllant, director del programa Mans de Catalunya Ràdio, i Marc Mateu, responsable de la xarxa social de TV3, que van contribuir a fer entendre el funcionament dels mitjans.

El periodisme d'agència fou exposat per Saül Gordillo, director de l'Agència Catalana de Notícies (ACN), mentre que l'editora de Vilaweb, Assumpció Maresma, explicava les possibilitats de la xarxa social en general i el consultor Jaume Albaigès exposava com optimitzar les possibilitats dels webs, els butlletins electrònics i les eines 2.0.

La darrera taula rodona es centrà en Tornaveu, Associacionisme i Cultura i les eines de comunicació de l'Ens, amb la participació de Joan-Ramon Gordo, coordinador de l'Ens, Joan Maluquer, president de l'Associació Heptàgon de Projectes Culturals, coeditora de Tornaveu juntament amb l'Ens, i Pere Baltà, director de Tornaveu. Es distribuí una publicació que recollia el sumari de les primeres divuit edicions, fent una detallada exposició dels continguts i una invitació a col·laborar-hi.

A continuació, el doctor Èric Jover va ser una detallada exposició de les propostes i conclusions que havia produït el debat, que seran posades a l'abast dels interessats, i la cap de responsabilitat social corporativa de TVC, Esther Fernàndez, va fer una detallada relació d'opinions i propostes recollides -que seran traslladades a la direcció de TV3- i ajudà a entendre la política informativa de TV3, complementant les intervencions dels companys que havien participat a la jornada i citant els programes dels quals la cultura popular és protagonista.

A tall de cloenda, el president de l'Ens, Antoní Carné, va voler expressar l'agraïment per les facilitats i la col·laboració que havia aportat TV3.

Benvinguda a càrrec de la periodista Raquel Sans, dels serveis informatius de TV3, d'Antoni Carné, president de l'Ens de Comunicació i de Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.Presentació de la revista digital Tornaveu, Associacionisme i Cultura a càrrec de Joan Maluquer, Joan-Ramon Gordo i Pere Baltà, director.David Castillo, responsable de la primera ponència del seminari.