El segon Memorial Francesc Candel s'atorga a la Federació de Cors de Clavé i a l’Associació Rauxa
18/02/2010

Els guardonats En un acte que presidí el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, ahir es van entregar els guardons del Memorial Francesc Candel, a la seu social del Col·legi de Periodistes. Inicià l'acte el degà del Col·legi, Josep Carles Rius, manifestant la satisfacció de l'organització col·legial en ser novament la seu d'un acte que rememora Francesc Candel, qui poc abans de la seva mort fou nomenant periodista d'honor, en ser un escriptor que la professió considerava que havia exercit de forma exemplar el periodisme.

A continuació, Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel, exposà de forma detallada l'acord del Patronat que, en primer lloc, havia considerat el deure moral de fer públic reconeixement a dues entitats del barri de la Marina, la Societat Coral La Joia de Montjuïc i la Colla de Geganters de la Marina de Sants, la primera per ser l'entitat més antiga de la Marina i l'altra perquè havia creat el gegantó de Paco Candel, passejat per multitud de cercaviles arreu de Catalunya.

Fet aquest reconeixement amb el corresponent diploma que l'acreditava, presentà la primera edició dels Fulls Candelians, que recullen les biografies de Josep Maria Huertas i Jaume Fabre, guardonats amb la primera edició del Memorial.

En tercer lloc, el president de la Fundació va fer una detallada exposició de les raons que havien justificat la concessió del segon Memorial Francesc Candel: en l'àmbit cultural, a la Federació de Cors de Clavé, per l'actualització del missatge fundacional iniciant un procés de dinamització a partir de l'Any Clavé proclamat pel Parlament de Catalunya; i en l'àmbit social, a l'Associació Rauxa, que porta dues dècades dedicada altruísticament a la rehabilitació de persones que han caigut en l'alcoholèmia i altres drogoaddiccions, tasca en la qual el propi Candel havia col·laborat i divulgat abastament en els seus articles. "D'aquest textos es pot deduir perfectament -concretà Pere Baltà- que Paco Candel deixà el llegat de fer públic reconeixement d'aquesta tasca social tan abnegada com humanament meritòria".

Respecte de la Federació de Cors de Clavé exposà un punt de coincidència amb l'associació Rauxa, en recordar que Clavé inicià el moviment coral en un afany de regeneració de les classes populars que tenien el seu punt de trobada a les tavernes, essent l'alcohol la més gran xacra social d'aquella època. Aviat el moviment coral desenvolupà la societat civil que ha arribat fins els nostres dies, que la Federació ha contribuït a potenciar en les darreres dècades. Un ràpid repàs de la biografia de Clavé (músic i poeta, destacat polític i també periodista) demostrà que la seva obra havia arribat fins els nostres dies estructurant un model de societat que perdura.

A continuació, després de llegir-se l'acta de la corresponent reunió del Patronat, es procedí a l'entrega dels guardons, que consisteixen en una escultura de Ferran Soriano, fent-se també el reconeixement per mitjà d'una litografia de Joan Pere Viladecans a la doctora Maria Lluïsa Marín, presidenta de Rauxa, que agraí emocionadament la distinció, i a Ramon Escolà i Antoni Carné, que havien presidit la Federació en el període pel qual ha estat guardonada. En nom dels dos i de la pròpia Federació, va fer l'agraïment l'actual president, Josep Cruells, que valorà la gestió que havia heretat amb la dificultat de mantenir l'alt nivell dels resultats aconseguits.

El conseller Tresserras tancà l'acte fent un recorregut detallat per les diferents intervencions, recalcant molt especialment l'aspecte social de l'obra que porta a terme l'Associació Rauxa i posant èmfasi en la construcció de les estructures socials que van fer possible l'entrada de Catalunya en el segle XX, amb la participació de gran quantitat d'associacions que aconseguiren involucrar plenament a les masses populars.