Catalunya il·lustrada
05/02/2021

Joan-Pere Viladecans, al seu estudi amb les pintures originals esteses a terra (foto de Josep Losada). Al pintor Joan-Pere Viladecans (Barcelona, 1948) l'encàrrec que li va fer l'Editorial Base d'il·lustrar el llibre Història de Catalunya, de Jaume Sobrequés (Girona, 1943), li va plantejar dubtes sobre la naturalesa de les imatges que havia de crear. Però el que sí que va tenir clar és que el més important havia de ser "que suggerissin, que no expliquessin res amb un to ideologitzant i de manera unívoca". Volia que cada lector en pogués fer "la seva interpretació". "És un projecte que m'ha costat molt", admet, però el procés, que va dur a terme durant el 2019, s'ha acabat materialitzant en el volum de bibliòfil Catalunya. Història d'una nació (el títol original del llibre de l'historiador s'ha modificat).

Se n'ha fet una edició de 890 exemplars a 1.490 euros i de 75 exemplars a 1.890 euros, aquests amb un gravat original signat i numerat. Viladecans ha gestat una trentena d'obres que s'alternen amb la narració de Sobrequés, que arrenca a la prehistòria i que es va publicar per primera vegada el 2007 però que ara s'ha actualitzat, de manera que incorpora el darrer període d'anhels i frustracions del moviment independentista català, amb la fita de l'1-O. La peça que clausura el llibre conjuga una llàgrima, un nus i un llaç groc. La primera mostra una fletxa cap amunt, "l'aspiració de tirar endavant".

"Tot d'una vaig afrontar el repte com si text i imatge fossin dos rius paral·lels que no es toquen mai", sosté l'artista per insistir en la idea que el seu treball té una personalitat autònoma volgudament evocadora, "no adoctrinadora", fins i tot quan aborda els episodis més crus, com ara l'afusellament del president Companys, que metaforitza amb el mocador blanc que duia sempre a l'exterior de l'americana tacat de sang.

En el llibre s'hi troba el Viladecans més recognoscible amb un alt domini de tècniques i de combinacions de materials que ha fet confluir en aquesta aventura. I n'hi ha afegit de nous, com ara unes marques amb ferro roent.

Simultàniament a les pintures de pàgina o doble pàgina, el creador també va sentir la necessitat "d'intervenir directament sobre el text, per amorosir-lo". Va desplegar els fulls del llibre de Sobrequés a terra i els va tacar amb formes i signes diversos, per impulsos, "com un travelling". La pandèmia ha impedit que de moment es faci l'acte de presentació del volum i l'exposició dels originals.

Un país "al divan"

I com veu Viladecans el moment actual del país? "Catalunya està en el divan. Indecisa i amb una pèrdua d'autoestima que fa que no valori la seva cultura, la seva creativitat i el seu futur per projectar-se a fora. No vull parlar de política fins que els polítics no parlin de cultura", rebla.

Article publicat originalment al diari Avui el 27 de desembre de 2020