Fotografia d'en Paco Candel i logotip de la Fundaciˇ
Inici La Fundaciˇ Activitat Francisco Candel Paco Candel: Catalunya, un sol poble

» NotÝcies

La Joia de Montju´c, la darrera coral dels barris candelians
15/05/2018

La Joia de Montju´c, al Palau de la Virre´na, celebrant les Caramelles. En el marc d'una mostra de fotografies, documents i objectes hist˛rics relacionats amb els 90 anys de vida de la Societat Coral La Joia de Montju´c, que decoren la sala d'actes de la Biblioteca Francesc Candel, s'estÓ celebrant la commemoraciˇ dels noranta anys de vida de la darrera coral dels que han esdevingut "els barris candelians". OriginÓria del barri del Port, com la desapareguda Portense, tambÚ Ús hereva de La Lira Tunisenca, vinculada a l'Ateneu Obrer, que fou el centre principal de l'activitat sociocultural de l'actual Marina de Sants, el Can Tunis que Candel immortalitzÓ en els seus llibres.

Nascuda amb l'Exposiciˇ Internacional del 1929

Sorgida coincidint amb la Fira Internacional del 1929, la presideix actualment el restaurador VÝctor Nuez i existeix una estreta relaciˇ, quasi com qui diu de germandat amb la Fundaciˇ Paco Candel, de la qual Ús soci d'honor. Sent aixÝ s'entÚn que el cartell commemoratiu del 90 aniversari de la coral, hagi estat encarregat a l'escultor Ferran Soriano, autor de la maqueta del monument als Altres Catalans, que s'estÓ promovent, i que la conferŔncia inaugural del dia 2 de maig, s'encarreguÚs a Pere BaltÓ, president de la Fundaciˇ i estudiˇs de la hist˛ria del moviment claveriÓ. "La ilĚlustraciˇ i les societats corals" s'ha titulat l'exposiciˇ que ha ajudat bona part de l'auditori a descobrir una poc coneguda funciˇ per la popularitzaciˇ de la cultura, que era l'objectiu fonamental del moviment coral que impulsÓ Josep Anselm ClavÚ a mitjans del segle XIX.

La segona conferŔncia ha estat una passejada per la hist˛ria de la m˙sica de la mÓ de Josep Mut, que fou durant tot un quart de segle director de la Banda Municipal de Barcelona, fent un reconegut esforš per acostar la m˙sica als barris mÚs populars de la ciutat, actitud per la qual ha estat guardonat amb el Memorial Francesc Candel. L'auditori ha descobert durant la seva documentada exposiciˇ com, grÓcies a Josep Anselm ClavÚ, s'introdu´ren a Catalunya grans figures universals com Verdi i Wagner -especialment, aquest-, connectant-nos amb els grans moviments universals.

En el darrer acte del cicle commemoratiu, previst pel 25 de maig, tambÚ a la biblioteca Francesc Candel, intervindran el president de la Federaciˇ de Cors de ClavÚ, Josep Cruells, i l'historiador Josep Canadell.

Article publicat originalment a Tornaveu el 14/05/2018

La Joia de Montju´c a les Caramelles de 2017La Joia de Montju´c, el 1978La coral a la sortida a Navarcles, el 1931Josep Mut, Julio Ba˝os i Pere BaltÓ en la commemoraciˇ dels 90 anys de la Joia de Montju´c

Josep Mut i Julio Ba˝os en la commemoraciˇ dels 90 anys de la Joia de Montju´cEl p˙blic assistent

Fundaciˇ Privada Paco Candel - info@fundaciocandel.org - Sobre el web