El PEN Català, el periodista Martí Gómez i l'historiador Agustí Alcoberro, guardonats amb el Memorial Francesc Candel
21/11/2017

Targetó de l'acte Isabel-Clara Simó, recent Premi d'Honor de les Lletres Catalanes, presidirà l'entrega de guardons del Memorial Francesc Candel, que, coincidint amb el desè aniversari del traspàs de l'escriptor, se celebrarà el proper dilluns 27 de novembre de 2017, a les 7 de la tarda, al Col·legi de Periodistes de Catalunya. Precisament aquesta institució designà Candel periodista honorífic i ha acollit les nou edicions del Memorial, instituït per la Fundació Paco Candel en reconeixement a persones i entitats que s'hagin distingit pel seu compromís en la cohesió social i la divulgació de l'obra i el pensament candelià.

L'escultura de Ferran Soriano que representa una figura humana en actitud de llegir i una litografia de Joan Pere Viladecans, amb que varen ser guardonats el 2008 per primera vegada els periodistes Jaume Fabre i Josep M. Huertas, fou adjudicada posteriorment a institucions com la Federació de Cors de Clavé, l'Associació Rauxa, la Parròquia Mare de Déu del Port, la Coordinadora de Colles Castelleres, les fundacions Lluís Carulla i la Roda, COOP 57, la Federació d'Ateneus de Catalunya, l'Ens de l'Associacionisme Cultural i l'Escola SEAT. En el capítol de personalitats també es distingiren els cineastes Josep M. Forn i Fermí Marimón, la ninotaire Pilarin Bayés, l'editor Max Cahner, la demògrafa Anna Cabré, els músics Jaume Cristau i Josep Mut, la cantant Núria Feliu, el director escènic Joan Soto i Carles Canet i Jordi Portals, directors del documental televisiu "Candel, l'altre català".

La fundació ha seguit la pauta de premiar els tres àmbits que ja són tradicionals en els darrers memorials. Al PEN Català se li ha adjudicat el Memorial d'Àmbit Social pel seu històric suport als escriptors en situacions de perill, a la llibertat d'expressió i a l'activisme en defensa de les cultures oprimides i els drets lingüístics, des que la secció catalana del Pen Club Internacional fou constituïda el 1922 per un grup d'escriptors entre els que hi figuraven Carles Riba, López-Picó, Millàs-Raurell i Batista i Roca. Pompeu Fabra el presidia quan el 1935 celebrà a Barcelona un congrés internacional. Durant la Guerra Civil i l'exili el Pen contribuí a donar a conèixer a l'exterior la situació catalana. Actualment el presideix la professora Carme Arenas.

El Memorial de Comunicació ha estat adjudicat al periodista José Martí Gómez, per una llarga trajectòria que s'inicià a mitjans dels anys 60 corregint galerades al Diario de Barcelona, per passar a Mediterráneo de Castelló i el 1970 arribà a El Correo Catalán, on destacà especialment per les seves cròniques judicials. Col·laborà a Por favor i, amb l'arribada de la democràcia, treballà a El País, La Vanguardia i la cadena SER, exercint de corresponsal a l'estranger. Distingit amb els premis Ofici de Periodista, Manuel del Arco, Ciutat de Barcelona i el Premi Nacional de Periodisme, ha publicat recentment el llibre de memòries "El oficio más hermoso del mundo", que és l'expressió d'un brillant i compromès exercici professional.

A Agustí Alcoberro se li ha atorgat el Memorial d'Àmbit Cultural considerant una intensa trajectòria d'activisme social i les seves aportacions al coneixement i divulgació de l'edat moderna de Catalunya, que feu com a professor d'història i com a col·laborador de diversos mitjans de comunicació. Com a narrador fou guardonat amb el Premi Sant Jordi. Des de la direcció del Museu d'Història de Catalunya contribuí a la divulgació de l'obra i el pensament de Francesc Candel amb ocasió del 50è aniversari de la publicació del llibre Els altres catalans.

A l'acte d'entrega de la novena edició del Memorial, també hi intervindran Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel, i Núria de José, secretària de la junta de govern del Col·legi de Periodistes.