Atorgat el Memorial Francesc Candel a Núria Feliu, Carles Canet, Jordi Portals i Joan Soto
10/11/2016

Els guardonats amb el Memorial Francesc Candel La Fundació Paco Candel farà entrega del Memorial Francesc Candel a la seu social del Col·legi de Periodistes de Catalunya el proper dilluns 14 de novembre, a les 7 de la tarda, en un acte que serà presidit per Carles Duarte, president del Consell Nacional de Cultura i de les Arts.

Els guardonats d'aquesta vuitena edició encara tenen les reminiscències del 50è aniversari de la publicació del llibre Els altres catalans, en adjudicar-se el Memorial Francesc Candel de Comunicació a Carles Canet i Jordi Portals, directors del documental "Candel, l'altre català", una producció de Televisió de Catalunya en coproducció amb Wonka Films i la col·laboració de l'Ens de l'Associacionisme Cultural, l'ICEC i la pròpia Fundació Candel, que s'estrenà a l'espai "Sense ficció" de TV3. En atorgar el Memorial de Comunicació, la fundació ha volgut reconèixer tant la qualitat com l'oportunitat de la iniciativa i, sobretot, la molt notable contribució a la divulgació de l'obra literària de Candel i la seva aportació a la cohesió social de Catalunya.

El Memorial d'Àmbit Social ha estat concedit a Joan Soto, promotor cultural i director escènic vinculat als Amics d'Alpha 63, de l'Hospitalet de Llobregat, un antic grup de teatre independent nascut la dècada dels 60, que ja havia col·laborat en la difusió del llibre Els altres catalans i, més endavant, amb el propi Francesc Candel en el temps que va exercir de regidor de cultura de l'Hospitalet. Mig segle després, Joan Soto liderà la proposta de retrobar-se per analitzar, juntament amb Maria Candel, el llibre Els altres catalans, i convertir algunes de les pàgines més significatives en trama teatral, que han representat als teatres dels barris de l'Hospitalet i la Marina de Sants.

La cantant Núria Feliu ha estat distingida amb el Memorial Francesc Candel de Cultura per la seva tasca excepcional en pro de la normalització lingüística de la música popular catalana, arrel de l'esforç recent de recopilar la seva discografia en una valuosa col·lecció de CD. Els seus èxits han portat al català els estàndards musicals internacionals, aconseguint que moltes orquestres seguissin el seu exemple incorporant-los al repertori dels seus concerts i actuacions als envelats i sales de ball d'arreu de Catalunya. Núria Feliu també ha contribuït a la recuperació de cançons tradicionals i cuplets de gran arrelament popular. La seva col·laboració amb Candel s'inicia a través del teatre independent, cosa que va fer que en el recent Festival d'Homenatge de la Cultura Popular a Paco Candel fos afectuosament recordada.

Es tracta de la vuitena edició del Memorial que l'any 2008 fou concedit per primera vegada als periodistes Jaume Fabre i Josep M. Huertas i, posteriorment, a tot un seguit de personalitats i institucions dels àmbits de la comunicació i l'acció social i cultural. Entre els guardonats figuren Josep M. Forn, Joan Carles Peris, Pilarín Bayés, Max Cahner, Fermí Marimón, els músics Josep Mut i Jaume Cristau..., al costat d'institucions com l'Associació Rauxa, les fundacions Carulla i La Roda, la Coordinadora de Colles Castelleres, les federacions d'Ateneus i els Cors de Clavé, l'Ens de l'Associacionisme Cultural, la Parròquia Mare de Déu del Port, l'Escola Seat o la cooperativa Coop57, distingint sempre accions en la línia de la sensibilitat i el pensament social que caracteritzava l'autor d'Els altres catalans i mig centenar de llibres més, que el van convertir en el gran cronista social de la seva època.

Invitació a l'acte de lliurament del Memorial CandelInvitació a l'acte de lliurament del Memorial Candel