"Sense ficció" estrena "Paco Candel, l'altre català"
01/02/2016

Paco Candel, autor d'Els altres catalans Dimarts, "Sense ficció" després de "La Granja del pas", estrena "Paco Candel, l'altre català", una coproducció de TV3 dirigida per Carles Canet i Jordi Portals, que aprofundeix en la trajectòria vital i cultural de l'autor d'"Els altres catalans".

"Els altres catalans" és l'obra més coneguda de Paco Candel i el 2015 se'n va celebrar el cinquantenari de la primera edició, amb milers d'exemplars venuts. Candel hi retratava amb precisió la realitat dels centenars de milers de persones d'arreu de l'estat espanyol que van arribar a Catalunya a mitjan segle XX i de la societat que els acollia. La seva obra és, doncs, fonamental per entendre i conèixer els protagonistes de la història recent de Catalunya i de la seva transformació.

Hi ha qui diu que Candel ha estat un dels deu catalans més destacats del segle XX. Sigui com sigui, és indiscutible que va ser clau perquè la gent que ja era al territori i la gent que va venir de fora arribessin al convenciment que, ?per dir-ho amb paraules del mateix Candel, "formaven un sol poble". I que aquesta realitat era la garantia d'un "futur millor".

"Els altres catalans" treia a la llum una realitat que quedava marginada a l'extraradi de Barcelona, a les barraques de Montjuïc i als barris perifèrics que creixien com l'escuma amb l'arribada d'immigrants. Una descripció del món dels immigrants a Catalunya que Rafael Hinojosa -qui va ser diputat de CiU al Congrés i al Parlament de Catalunya- qualifica en el documental d'"insuperable" i d'"obra mestra".

Gràcies a Paco Candel, el cineasta Llorenç Soler va poder filmar els documentals "Será tu tierra" (1965) i "El largo viaje hacia la ira" (1969), unes imatges úniques que recullen aquelles condicions de vida. Candel li va facilitar l'accés per poder filmar situacions molt íntimes de les famílies que vivien a les barraques, cosa que Soler reconeix en el documental que no hauria aconseguit sense ell. Amb el temps, les imatges que va recollir s'han convertit en les imatges d'arxiu de referència que es fan servir per documentar aquella realitat.

Dirigit per Carles Canet i Jordi Portals, "Paco Candel, l'altre català", és una producció de Wonka Films (Good Company Productions) en coproducció amb Televisió de Catalunya i amb la col·laboració de la Fundació Candel, l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català i l'ICEC.

Notícia publicada originalment al web de la CCMA