Mirada candeliana de les migracions dels segles XX i XXI a Catalunya
18/12/2014

Xavier Bosch, director general per a la Immigració; Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; i Andreu Domingo, investigador principal del Grup d'Estudis Demogràfics i de les Migracions del CED. En el marc del Dia Internacional del Migrant un grup d'experts en anàlisi sociodemogràfica va exposar el seus estudis i conclusions en les jornades "Migracions dels segles XX i XXI a Catalunya. Una mirada candeliana", organitzades pel Departament de Benestar Social i Família, el Centre d'Estudis Demogràfics i la Fundació Paco Candel, en el marc del Museu d'Història de Catalunya.

Van inaugurar i cloure el seminari Xavier Bosch, director general per a la Immigració; Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; i Andreu Domingo, investigador principal del Grup d'Estudis Demogràfics i de les Migracions del CED. L'acte va ser conduit de manera magistral per Magda García, responsable de Recerca i Publicacions de la Direcció General per a la Immigració. Cal destacar que el contingut de les xerrades servirà per fer-ne un llibre que es podrà consultar online.

Jornada dividida en tres sessions

La primera de les sessions, "Migracions i assentament de la població immigrada", la van encetar Enrique Ortega, del Centre d'Estudis Demogràfics, i Miguel Solana, de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb una xerrada sobre les "Migracions a Catalunya: cinc dècades de canvis i continuïtats" on van destacar la importància de les migracions internacionals i es va fer la interessant metàfora "els immigrants són com la sorra, s'escapen entre els dits, són difícils de mesurar".

Antonio López Gay, del CED, i Joaquín Recaño, de la UAB, van parlar sobre "Barris i immigració espanyola a la ciutat de Barcelona durant el segle XX", on van destacar les diferències notables dels assentaments, el buit de dades empíriques sobre població nascuda fora de Catalunya, que la ciutat que es construïa no s'ocupava pels immigrants i els diferents comportaments residencials en funció de l'origen.

Jordi Bayona, de la UAB, i Juan Galeano, del CED, van parlar sobre l'"Assentament territorial de la població estrangera a l'Àrea Metropolitana de Barcelona en el segle XXI" on destaca el creixement moderat dels espais de concentració de 10 el 2003 a 31 el 2013, i el dubte de si els immigrants actuals podran millorar residencialment com ho van fer els de l'època de Candel.

Va cloure aquesta primera sessió Juan Antonio Módenes, de la UAB, parlant sobre "L'habitatge: el context residencial dels nous catalans" on va destacar l'afirmació que l'habitatge dels nous catalans era menys denigrant que el del lloc d'origen o que en les noves generacions, els fills dels immigrants, decreix l'accés a la propietat.

La segona sessió, "Vida laboral i familiar dels immigrants", la va encetar Pau Miret, del CED, amb una xerrada sobre "Patrons laborals i familiars: vinguts als seixanta i al segle XXI".

Elena Vidal, de la Universitat de Gèneve, i Xiana Bueno, de la Universitat de Harvard, van parlar sobre "Les altres catalanes: projectes familiars i laborals de les immigrants" on destaca que les dones d'origen magribí tenen el primer fill gairebé a la mateixa edat que les catalanes.

Dan Rodríguez García, de la UAB, i Verónica de Miguel, de la Universidad de Málaga, van parlar sobre "Matrimonis mixtos i fills de la barreja a Catalunya: dels "xarnegos" als "cafè amb llet"?" on destacaven les creixents dades sobre matrimonis mixtos, del 5% al 2000 al 24% el 2011, el 31% a Barcelona.

En l'última sessió "L'obra de Candel", Clara Parramon, de la UAB, va fer la conferència sobre "Els altres catalans: entusiasme i pertorbació a la Catalunya dels anys seixanta", explicant amb tota mena de detalls com es va reaccionar a l'època en relació a la publicació del llibre de Candel.

Maria Candel, escoltant les xerrades, al costat de Pere Baltà, Julio Baños i Rafael Hinojosa, president i membres del patronat de la Fundació Candel, respectivament.Pau MiretJuan Antonio MódenesJordi Bayona i Juan Galeano

Enrique Ortega i Miguel SolanaElena VidalDan Rodríguez GarcíaClara Parramon

Antonio López Gay i Joaquín RecañoA primera fila, Andreu Domingo, Magda García i Xavier Bosch, entre altres assistents.