El món associatiu omple l'escenari del Barcelona Teatre Musical en homenatge a Candel
23/12/2014

Més de 400 músics i cantaires van omplir l'escenari El festival "De Clavé a Candel", amb més de 400 músics i cantaires claverians, es converteix en una exitòsa i inèdita cloenda dels actes del 50è aniversari del llibre Els altres catalans.

Ningú no hi va voler faltar. Fins i tot des d'Ademús, poble natal de Candel, es van bolcar en massa en el festival, participant-hi amb la seva banda i la Coral de la Sociedad Musical. Van ser els primers en actuar interpretant una de les tres estrenes mundials preparades per a l'ocasió, la sardana De Clavé a Candel del mestre Josep Mut.

I és que el món associatiu, representat per les federacions que engloba l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català -organisme reconegut per la UNESCO com el més important del món per la representativitat associativa i diversitat-, va voler homenatjar i coordinar un festival que agermanés la figura de Josep Anselm Clavé, home clau en la il·lustració de les classes treballadores del segle XIX, amb la ingent tasca de Candel a favor de la integració dels immigrants del segle XX.

La fila d'autoritats va comptar amb la presència de Jordi Martí, regidor del districte de Sants-Montjuïc; Antoni Carné, president de l'Ens; Josep Cruells, president de la Federació dels Cors de Clavé; Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; Rafael Hinojosa, membre del patronat de la Fundació Paco Candel; i una nodrida representació d'entitats associatives com ara la Confederació Sardanista de Catalunya, XarxAteneu, l'Agrupació de Colles de Geganters de Catalunya o la Federació de Grups Amateurs de Teatre de Catalunya. L'acte va ser presentat per Helena Farrés i Gerard Miró, del Grup de Teatre Margarida Xirgu.

A banda de l'actuació dels representants d'Ademuz, en la primera part també van actuar el grup Folk Montjuïc, interpretant La ciutat cremada, una havanera de Manuel Valls i Girona; i el Grup d'Havaneres Montjuïc, amb La Rosa del port, d'Ortega Monasterio.

Una de les actuacions més esperades, pel seu exotisme, va ser la d'Amar Mende, amb la seva vocalista d'origen siberià, que va interpretar dues versions clàssiques catalanes, Al vent, de Raimon, i Per tu ploro, la sardana de Pep Ventura.

I es va arribar gairebé a la mitja part amb la segona estrena mundial de la nit, amb la Coral Joventut Tianenca, dirigida per Elionor Canas, interpretant Si el món volem canviar, amb música del mestre Jaume Cristau i lletra de l'escriptor Pere Baltà. I per últim, la Coral La Joia de Montjuïc, dirigida per Núria Gaig, va interpretar El raig de sol, de Joaquim Voltes, gran amic de Candel.

A l'hora dels parlaments va prendre la paraula Pere Baltà per agrair la participació i col·laboració de la impressionant representació cultural catalana dalt l'escenari, provinents del món coral, musical i sardanista, que van fer possible l'espectacle. I també va donar pas a un dels moments més emotius, quan Josep Cruells va fer acte d'entrega d'un antic estandart de la Joia de Montjuïc que va rebre Salvador García, fill d'un fundador d'aquesta entitat. Finalment, el president de l'Ens, Antoni Carné, va dirigir unes breus paraules a l'auditori, fent visible l'emoció del moment i de la transcendència d'un acte que visualitzava la vigència dels missatges tant de Clavé com de Candel.

La segona part de l'espectacle es va iniciar amb la tercera de les estrenes mundials, on la Banda Simfònica de Cerdanyola, dirigida per Gerard Pastor, va interpretar l'Oda a Paco Candel, del mestre Josep Mut, reconegut per haver dirigit la Banda Municipal de Barcelona durant més d'un quart de segle. Seguidament en un Homenatge al Cant Coral, transcrit i harmonitzat també per Mut, van començar a pujar dalt l'escenari tots els músics i coralistes. En un inici van ser només els cors d'homes, interpretant quatre peces de Josep Anselm Calvé, en record de quan a les dones no els era permès de participar a les corals. Seguidament s'hi van integrar la Societat Coral La Lira de Sant Cugat del Vallès, les societats corals de l'Aliança de La Garriga, l'Esperança d'Arenys de Mar, la coral d'Ademuz i la Macrocoral del Baix Llobregat-Anoia.

Plegats vam viure un emocionat final de festa amb la interpretació conjunta -ara per a banda i orquestra- de Si el món volem canviar, Salut cantors i Cançó d'amor i de guerra. Però, a més, es van cantar dos bisos, Girona m'enamora i La santa espina, per cloure definitivament la vetllada, amb tothom dret, cantant Els Segadors.

Els segadors

Si el món voleu canviar

Repercussió mediàtica

A l'acte es comptà amb la presència de dos equips informatius de TV3 i BTV, que van fer les següents cròniques de l'espectacle:

* TN Vespre de TV3, dissabte 13 de desembre de 2014

* BTV Notícies, dissabte 13 de desembre de 2014

Imatge del cartell de l'acte projectat a la pantalla gegant.Assaig general.Maria Candel, filla de Paco Candel, i els mestres Jaume Cristau i Josep Mut.Maria Candel, amb Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel, i el periodista de TV3 Eric Vanhoft.

Moment en què TV3 entrevista Pere Baltà pel TN Vespre.La platea plena d'autoritats, encapçalades per Jordi Martí, regidor del districte de Sants-Montjuïc.Els presentadors de l'acte, Helena Farrés i Gerard Miró, del grup de teatre Margarida Xirgu.La platea del Barcelona Teatre Musical, plena i espectant.

Banda i la Coral de la Sociedad Musical d'Ademuz.Banda i la Coral de la Sociedad Musical d'Ademuz.Folk Montjuïc, interpretant La ciutat cremada, havanera de Manuel Valls i Girona.Amar Mende.

El Grup d'Havaneres Montjuïc, interpretant La Rosa del Port, havanera de José Luis Ortega Monasterio.La Coral Joventut Tianenca, dirigida per Elionor Canas, interpreta l'estrena mundial de Si el món volem canviar. Música de Jaume Cristau i lletra de Pere Baltà.La Coral La Joia de Montjuïc, dirigida per Núria Gaig, interpreta El Raig de sol, de Joaquim Voltes.Pere Baltà, acompanyat d'Antoni Carné i Jordi Martí.

Josep Cruells fa acte d’entrega d’un antic estendart de la Joia de Montjuïc que va rebre Salvador García, fill d’un fundador d’aquesta entitat.Imatge de l'escenari en l'Homenatge al Cant Coral.La platea dempeus aplaudint els músics i els coralistes.