Neus Munté i Maria Candel en la celebració del Dia Internacional del Migrant
19/12/2014

Maria Candel, filla de Paco Candel, i Neus Munté, consellera de Benestar Social i Família Neus Munté, consellera de Benestar Social i Família, i Maria Candel, filla de Paco Candel, han coincidit en l'acte de celebració del Dia Internacional del Migrant, que ha servit per lloar la vida i obra de l'escriptor en favor de la integració dels immigrants.

La consellera ha destacat la figura de Candel com a referent, ja que quan es va editar la seva obra Els altres catalans, de la qual en celebrem el 50è aniversari, ja deia que tots els immigrants arribats a Catalunya serien catalans. Munté ha volgut destacar dues accions de govern per afavorir la integració com són el decret que regula els serveis d'acollida i una campanya informativa per afavorir el vot dels immigrants a les eleccions municipals del maig de 2015. També ha esperat que la mirada candeliana, que ha fet de paraigües de la jornada, serveixi per a donar més pistes i eines, per fer la nostra societat més inclusiva.

Aquí teniu un extracte de la intervenció de Neus Munté:

Per la seva banda, Maria Candel ha agrait als assistents a l'acte les mostres d'estimació cap al seu pare i les múltiples conferències i estudis que el tenen com a referent. Tot seguit ha passat a llegir la Declaració Institucional del Dia Internacional del Migrant.

En l'acte també hi ha participat Jusèp Boya, director del Museu d'Història de Catalunya, que acollia la celebració, que ha destacat que el museu que dirigeix obrirà les portes a exposicions d'altres països per explicar la seva història. I ha anunciat les avançades negociacions que s'està tenint amb el govern del Marroc.

La jornada ha continuat amb la conferència d'Andreu Domingo, investigador del centre d'Estudis Demogràfics, Immigració i l'imaginari de la societat de Catalunya: supervivents o 'Walking deads'? on, entre altres qüestions, ha defensat la tesi de Candel que la integració dels immigrants es fa transformant la realitat del país d'acollida.

Seguidament el col·loqui Què n'esperem de la catalunya del futur? ha reunit sota la moderació de rafael Hinojosa, membre del patronat de la Fundació Candel, l'escriptor Pius Alibek, que ha sentenciat que tots som immigrants, que ho continuarem sent i quan ho deixem de ser morirem; Fàtima Ahmed, de l'Associació Intercultural Diàlegs de Dona, que ha reivindicat la catalanitat de la seva filla nascuda aquí; Jesús Martínez, periodista de la revista El Carrer, que ha afirmat que la immigració és una relació entre les majories, que creen els estereotips, i les minories; i Marianela Adolfo, secretària executiva de la Fundació Paco Candel, d'origen argentí, que ha destacat que ella va emigrar el 2002 en el context del "corralito" perquè ja no podia viure en un país on no podia fer realitat els seus somnis.

Un dels moments més distesos i entranyables ha estat l'actuació del grup Amar Mende, format per la cantant buriata Oyuna Baturova i tres músics catalans, que han interpretat tres cançons combinant el contrast de les altures pirinenques i les estepes mongoles.

La cloenda ha estat a càrrec de Miquel Esteve, comissionat d'Immigració i Acció Comunitària, de l'Ajuntament de Barcelona, que ha demanat parlar menys d'immigració i més de diversitat, i tractar les persones vulnerables sense equiparar-ho a immigrant. En el seu torn, Xavier Bosch, director general per a la Immigració, del Departament de Benestar Social i Família, ha exposat els interrogants que li ha generat la jornada com a símbol del material recollit per a la reflexió. Ha recordat la realitat de les 500 persones que han mort aquest any al Mediterrani amb pastera i s'ha queixat del corrent darwinista imperant a Europa en el sentit de no fer res esperant recollir els que sobrevisquin. També ha criticat la política de la por, oferint imatges de tanques plenes d'immigrants que les volen saltar, quan la realitat és que la majoria dels nouvinguts arriben amb avió amb visat de turista. S'ha queixat del govern espanyol que ha tancat l'aixeta dels diners per a poder fer polítiques reals d'immigració i ha alertat que cal prevenir contra el racisme que impera a Europa, com es demostra en alguns partits polítics que han esdevinguts majoritaris al continent.

Col·loqui: Què n'esperem de la Catalunya del futur?, amb Pius Alibek, Marianela Adolfo, Rafael Hinojosa, Fátima Ahmed i Jesús Martínez. Autor foto: Agustín Forteza.Maria Candel, durant la lectura de Declaració Institucional del Dia Internacional del Migrant. Autor foto: Agustín Forteza.Imatge de la sala plena durant la lectura de Maria Candel de la Declaració Institucional del Dia Internacional del Migrant. Autor foto: Agustín Forteza.Maria Candel. Autor foto: Agustín Forteza.

Amar Mende, grup musical. Autor foto: Agustín Forteza.Moment de l'actuació de la cantant buriata Oyuna Baturova, d'origen mongol. Autor foto: Agustín Forteza.Amar Mende. Autor foto: Agustín Forteza.Maria Candel, Pere baltà, Rafael Hinojosa i Miquel Esteve. Autor foto: Agustín Forteza.

Xavier Bosch, director general per a la Immigració, del Departament de Benestar Social i Família; i Miquel Esteve, comissionat d'Immigració i Acció Comunitària, de l'Ajuntament de Barcelona. Autor foto: Agustín Forteza.Xavier Bosch, director general per a la Immigració, del Departament de Benestar Social i Família. Autor foto: Agustín Forteza.Maria Candel, Pere Baltà, juntament amb dos dels integrants del grup musical Amar Mende. Autor foto: Agustín Forteza.