De Clavé a Candel: festival d'homenatge de la cultura popular a l'autor d'Els altres catalans
03/12/2014

Concert del 150 anys de la Societat Coral l'Esperança d'Arenys de Mar amb la participació de la Coral la Lira, Coral Aliança. S.C. Juventut Tianenca, S.C. L'Esperança i la Banda Simfònica de Cerdanyola, dirigides per Josep Mut. En el marc del actes commemoratius del 50è aniversari de la publicació del llibre Els altres catalans, es prepara un festival d'homenatge de l'associacionisme i la cultura popular a la figura de Paco Candel, que se celebrarà la tarda del dissabte 13 de desembre al Barcelona Teatre Musical, sota el nom De Josep Anselm Clavé a Paco Candel, a partir de dues trajectòries coincidents en la promoció social i cultural de les classes populars. Clavé culturitzà els obrers del segle XIX, posant les bases de l'actual teixit associatiu i Candel, des de mitjans del segle XX, a partir de la proposta "Catalunya. Un sol poble" contribuí a la incorporació social dels nouvinguts. Des d'aquesta perspectiva, l'homenatge a Candel també és un reconeixement de la immensa tasca desenvolupada pel pròcer de les societats corals Josep Anselm Clavé.

En l'organització de l'acte que, com la resta de la commemoració, coordina la Fundació Paco Candel, hi està implicat l'Ens de l'Associacionisme Cultural, així com diverses de les federacions que l'integren: Cors de Clavé, Teatre Amateur, Societats Musicals, Geganters, Colles Sardanistes i d'altres, en la intenció de promoure un esdeveniment memorable en què intervindran les bandes de música de Cerdanyola i el Racó d'Ademús, on va néixer l'autor d'Els altres catalans, així com les corals de La Lira, l'Aliança, l'Esperança, Joventut Tianenca i la macrocoral del Baix Llobregat-Anoia, en una segona part que anirà des de les cançons per a homes de l'època claveriana fins altres que es poden considerar música del nostre temps. Es preveu la participació de més de dos-cents cantaires dalt de l'escenari i un centenar de músics, amb l'estrena de la sardana De Clavé a Candel i de l'oda A Paco Candel, del mestre Josep Mut, qui va ser director de la banda municipal de Barcelona durant més d'un quart de segle. També serà estrenada la composició Si el món voleu canviar del reconegut músic figuerenc Jaume Cristau.

També s'està programant una primera part amb diverses actuacions entorn a les aportacions a la cultura popular catalana d'artistes arribats per mitjà de la immigració, seguint la línia del propi Candel, que acabarà d'arrodonir un espectacle molt significatiu de la música popular catalana.

Les entrades es posaran properament a la venda. Els interessats poden dirigir-se a la Fundació Paco Candel (T. 93 432 45 60 o info@fundaciocandel.org).

Article publicat originalment a la revista digital Tornaveu, núm. 113, l'11 de novembre de 2014.

Concert del 150 anys de la Societat Coral l'Esperança d'Arenys de Mar amb la participació de la Coral la Lira, Coral Aliança. S.C. Juventut Tianenca, S.C. L'Esperança i la Banda Simfònica de Cerdanyola, dirigides per Josep Mut.Concert del 150 anys de la Societat Coral l'Esperança d'Arenys de Mar amb la participació de la Coral la Lira, Coral Aliança. S.C. Juventut Tianenca, S.C. L'Esperança i la Banda Simfònica de Cerdanyola, dirigides per Josep Mut.