L'èxit de Candel va ser desactivar els qui denunciava parlant clar
05/11/2014

Esther Pardo a l'esquerra i Àngels Migueles a la dreta, acompanyades per Genís Sinca i Pere Baltà, respectivament. No farem cap concessió a les confidències que es van explicar en aquest acte. I no ho farem, no perquè no es puguin explicar, sinó perquè s'han de viure. La taula rodona La providència es diu Paco a càrrec d'en Genís Sinca, autor d'aquesta magnífica biografia, i organitzada per l'Àngels Migueles, directora de la Biblioteca Francesc Candel, es va convertir en una pura escena de les descrites en les obres de l'autor homenatjat, en motiu de la commemoració del 50è aniversari d'Els altres catalans.

Van ser-hi presents, entre d'altres, Esther Pardo, amiga de Candel i família, i autora del llibre Els carrers de Paco Candel, i Pere Baltà, periodista i escriptor, president de la Fundació Paco Candel. Tots plegats, en una conxorxada voluntat, es van sincerar.

I es van poder escoltar afirmacions com que Candel va ser temut perquè ho explicava tot i que aquest fet contrastava amb la seva minsa aparença física i el seu caràcter innocent. No es va acabar de treure l'aigua clara sobre si l'autor era més cronista que literat o viceversa, però sí que va quedar entès que algú, algun dia, haurà d'escriure la cara B dels llibres de Candel. Haurà d'anar a buscar tots aquells personatges dels seus llibres i continuar les seves històries.

També es va confessar que a l'autor d'Els altres catalans li hagués agradat molt llegir la seva biografia La providència es diu Paco, però no hi va ser a temps. Fa gràcia saber, i diu molt del personatge, que Candel no entenia com algú, com en aquest cas en Sinca, s'interessés per la seva vida.

La frase i amb ell va arribar l'estigmatització del barri va ser desmentida per tots costats. Diuen que això va ser producte del 29, de l'exposició universal, que va desplaçar els obrers nouvinguts a les barraques de les quals posteriorment Candel n'aixecaria acta notarial amb els seus milers d'articles i mig centenar de llibres.

Fins i tot es va rebatre la seva figura de notari dels marginats, si no que es va preferir definir-lo com a analista social, perquè no tan sols retratava magistralment allò que veia, també hi deia la seva.

I no es podia haver clos millor l'acte sabent que tot aquest llegat de Candel no ha caigut en l'oblit, tot al contrari. Aquest 50è aniversari ha fet que els seus llibres siguin dels més demanats a la biblioteca que duu el seu nom.

Un moment de l'apassionada i reveladora taula rodona sobre La providència es diu Paco.Genís Sinca, periodista i escriptor, amb Àngels Migueles, directora de la Biblioteca Francesc Candel.Genís Sinca, autor de la biografia La providència es diu Paco.