El CPNL celebra el seu 25è aniversari amb l'acte "Catalunya, un sol poble"
24/10/2014

L'escriptora Patrícia Gabancho parlant amb Ester Franquesa, directora de Política Lingüística i presidenta del CPNL, i Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel. El Consorci per a la Normalització Lingüística va celebrar el seu 25è aniversari sota el títol candelià Catalunya, un sol poble i va convidar a l'acte l'escriptora Patrícia Gabancho, que va impartir una conferència destacant la importància que tant l'obra de Francesc Candel Els altres catalans -de la qual en commemorem el 50è aniversari- com la llengua catalana han estat determinants en la cohesió social del nostre país.

L'acte, que es va celebrar a l'Auditori Pere Quart de Sabadell, també va comptar amb els parlaments de l'alcalde de la població, Joan Carles Sánchez; la directora de Política Lingüística i presidenta del CPNL, Ester Franquesa; i la presència, entre d'altres, del president i la secretària executiva de la Fundació Paco Candel, Pere Baltà i Marianela Adolfo, respectivament.

En la seva benvinguda i agraïments als presents, Joan Carles Sánchez, va deixar clar que sense aprendre una llengua és difícil conèixer l'ànima d'un poble, ja que es perd una part de la realitat i de les oportunitats que això comporta.

Ester Franquesa, va fer una repassada dels 25 anys del CPNL, dels inicis al Prat del Llobregat, on va començar el pla pilot de normalització lingüística, fins als nostres dies en què es compta amb 22 centres a tot Catalunya i més de 40 mil alumnes. Va validar l'objectiu de procurar que el català sigui una llengua normal d'un país normal, a l'abast de tothom, com a eix vertebrador d'un país. I, en aquest sentit, va recordar que Paco Candel tenia molt clar que Catalunya no havia de ser dual, sinó un sol poble.

Patrícia Gabancho va posar èmfasi en la importància de l'obra Els altres catalans pel context en què es va escriure i per qui el va escriure: un país sota un règim censurador i un autor de la immigració. Per Gabancho, quan Candel parlava d'un sol poble, es referia a què tothom tingués les mateixes oportunitats i que poguessin participar col·lectivament.

Finalment, en el torn de paraules, Marianela Adolfo, va explicar el seu origen argentí i la seva adaptació a la cultura catalana, indispensable per a integrar-se. En aquest procés va agrair la tasca del CPNL del qual ella també en va ser alumna.

Les càmeres del programa 8 al Dia de 8TV recullen imatges de l'acte.Cartell de l'acte.Imatge de l'Auditori Pere Quart de Sabadell.Joan Carles Sánchez, alcalde de Sabadell.

Ester Franquesa, directora de Política Lingüística i presidenta del CPNL.Patrícia Gabancho, escriptora, en un moment de la seva conferència.Marianela Adolfo en la seva intervenció en el torn de paraula.Marianela Adolfo, secretària executiva de la Fundació Paco Candel.