Maria Candel: "De petita preguntava al meu pare per què era tan valent"
22/10/2014

Maria Candel, filla de Francesc Candel Àudio de la intervenció de Maria Candel en l'acte d'homenatge al seu pare, Francesc Candel, organitzat pel PEN Català al Col·legi de Periodistes de Catalunya

El meu pare sempre va patir per escriure. Ho deia Maria Candel, filla de Francesc Candel, en relació a si es podien sentir molestos els veïns que retratava però també per si la censura tombaria uns llibres o articles que eren el pa a taula.

L'homenatge que l'associació pels drets dels escriptors, PEN Català, va retre a Candel parlant de la seva lluita contra la censura franquista, es va convertir en una lliçó vital d'història en la qual la seva filla va confessar, emocionada, que a casa vivien amb por. Maria, a petició de la seva mare, acompanyava Candel per evitar que es posés en problemes. De vegades li demanaven què és el que estava escrivint o deixaven d'explicar-li històries del barri per evitar que les plasmés en els seus escrits. Malgrat tot, la Maria va explicar que el seu pare no va deixar mai de ser fidel als seus ideals de denúncia, de ser un valent, i que aquesta, precisament, va ser tota una lliçó que li va transmetre.

L'acte, que va ser acollit pel Col·legi de Periodistes de Catalunya, va comptar, a més, amb la presentació de la presidenta del PEN Català, Carme Arenas; Jordi Amat, editor d'Els altres catalans, edició no censurada; i Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.

Arenas, que representa aquesta històrica plataforma de projecció internacional dels drets dels escriptors, va advertir de les múltiples cares que té la censura, també actualment, en les societats democràtiques. Per exemple, l'autocensura, la d'aquells que pensant que no els oferiran espai per publicar deixen d'escriure per denunciar.

En el seu torn, Baltà, després de fer un recordatori dels actes pendents de celebrar en la commemoració del 50è aniversari d'Els altres catalans, va explicar que la lliçó d'escriure entre línies de Candel va canalitzar la rabia de molts periodistes que van saber com fer denúncia social. En aquest sentit, segons Baltà, l'escriptor va saber burlar la dictadura per ajudar-nos a construir un món millor.

Finalment, Amat, va fer un interessantíssim i sistemàtic relat de quin va ser el procés censurador que va patir Els altres catalans des del manuscrit fins a la seva edició. Va fer evident que Candel ja era un literat conegut abans de la sortida del seu llibre cabdal i que ja estava en el punt de mira des de l'edició de Donde la ciudad cambia su nombre o del reportatge Los otros catalanes a la revista La Jirafa. Curiosament, el censor d'Els altres catalans, el falangista Félix Ros, va concloure que el llibre no aconseguiria seguidors per a la causa del separatisme, ans el contrari, i que, en una poc habitual segona lectura censora, la de Jaime Delgado, una vintena de textos suprimits es van permetre.

Taula de ponents amb Jordi Amat, Maria Candel, Carme Arenas i Pere Baltà.D'esquerra a dreta, Carme Arenas, presidenta del PEN Català, i Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.Maria Candel i Jordi Amat, editor d'Els altres catalans, versió no censurada.Carme Arenas, Maria Candel i Jordi Amat.

Carme Arenas i Maria Candel.