Fotografia d'en Paco Candel i logotip de la Fundaciˇ
Inici La Fundaciˇ Activitat Francisco Candel Paco Candel: Catalunya, un sol poble

» NotÝcies

Maria Candel: "De petita preguntava al meu pare per quŔ era tan valent"
22/10/2014

Maria Candel, filla de Francesc Candel └udio de la intervenciˇ de Maria Candel en l'acte d'homenatge al seu pare, Francesc Candel, organitzat pel PEN CatalÓ al ColĚlegi de Periodistes de Catalunya

El meu pare sempre va patir per escriure. Ho deia Maria Candel, filla de Francesc Candel, en relaciˇ a si es podien sentir molestos els ve´ns que retratava per˛ tambÚ per si la censura tombaria uns llibres o articles que eren el pa a taula.

L'homenatge que l'associaciˇ pels drets dels escriptors, PEN CatalÓ, va retre a Candel parlant de la seva lluita contra la censura franquista, es va convertir en una llišˇ vital d'hist˛ria en la qual la seva filla va confessar, emocionada, que a casa vivien amb por. Maria, a peticiˇ de la seva mare, acompanyava Candel per evitar que es posÚs en problemes. De vegades li demanaven quŔ Ús el que estava escrivint o deixaven d'explicar-li hist˛ries del barri per evitar que les plasmÚs en els seus escrits. Malgrat tot, la Maria va explicar que el seu pare no va deixar mai de ser fidel als seus ideals de den˙ncia, de ser un valent, i que aquesta, precisament, va ser tota una llišˇ que li va transmetre.

L'acte, que va ser acollit pel ColĚlegi de Periodistes de Catalunya, va comptar, a mÚs, amb la presentaciˇ de la presidenta del PEN CatalÓ, Carme Arenas; Jordi Amat, editor d'Els altres catalans, ediciˇ no censurada; i Pere BaltÓ, president de la Fundaciˇ Paco Candel.

Arenas, que representa aquesta hist˛rica plataforma de projecciˇ internacional dels drets dels escriptors, va advertir de les m˙ltiples cares que tÚ la censura, tambÚ actualment, en les societats democrÓtiques. Per exemple, l'autocensura, la d'aquells que pensant que no els oferiran espai per publicar deixen d'escriure per denunciar.

En el seu torn, BaltÓ, desprÚs de fer un recordatori dels actes pendents de celebrar en la commemoraciˇ del 50Ŕ aniversari d'Els altres catalans, va explicar que la llišˇ d'escriure entre lÝnies de Candel va canalitzar la rabia de molts periodistes que van saber com fer den˙ncia social. En aquest sentit, segons BaltÓ, l'escriptor va saber burlar la dictadura per ajudar-nos a construir un mˇn millor.

Finalment, Amat, va fer un interessantÝssim i sistemÓtic relat de quin va ser el procÚs censurador que va patir Els altres catalans des del manuscrit fins a la seva ediciˇ. Va fer evident que Candel ja era un literat conegut abans de la sortida del seu llibre cabdal i que ja estava en el punt de mira des de l'ediciˇ de Donde la ciudad cambia su nombre o del reportatge Los otros catalanes a la revista La Jirafa. Curiosament, el censor d'Els altres catalans, el falangista FÚlix Ros, va concloure que el llibre no aconseguiria seguidors per a la causa del separatisme, ans el contrari, i que, en una poc habitual segona lectura censora, la de Jaime Delgado, una vintena de textos suprimits es van permetre.

Taula de ponents amb Jordi Amat, Maria Candel, Carme Arenas i Pere BaltÓ.D'esquerra a dreta, Carme Arenas, presidenta del PEN CatalÓ, i Pere BaltÓ, president de la Fundaciˇ Paco Candel.Maria Candel i Jordi Amat, editor d'Els altres catalans, versiˇ no censurada.Carme Arenas, Maria Candel i Jordi Amat.

Carme Arenas i Maria Candel.

Fundaciˇ Privada Paco Candel - info@fundaciocandel.org - Sobre el web