Candel homenatjat al Museu d'Història de Catalunya
13/10/2014

Genís Sinca, comissari de l'exposició, fa el recorregut explicant als assistents la vida i obra de Candel. Inaugurada l'exposició "Candel. Els altres catalans" al Museu d'Història de Catalunya, que es pot visitar fins a l'onze de gener de 2015.

Ningú es va voler perdre l'esperada inauguració de l'exposició que homenatjava Candel al Museu d'Història de Catalunya. Hi era una atapeïda representació d'amics, del teixit associatiu i polític català, digne de l'estima a un personatge que va fer història, creant consciència i treballant per a la integració de les onades immigratòries del segle XX.

Una exposició que ha estat possible, entre d'altres, gràcies a la col·laboració de Maria Candel, filla de l'escriptor, que ha cedit bona part dels objectes i de les fotografies inèdites que s'hi exposen, i que va ser present en la inaguració.

Una jornada que es va convertir en una mostra d'estimació cap a l'escriptor i on s'hi van aplegar un munt d'amics per homenatjar-lo: Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; Genís Sinca, comissari de l'exposició i autor de la biografia "La providència es diu Paco"; Joan Pluma, director general d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni; Xavier Arola, gerent de l'Agència Catalana del Patrimoni Cultural; Jusèp Boya, director del Museu d'Història de Catalunya; Carles Duarte, president del CONCA; Xavier Bosch, director general per a la Immigració; Orland Cardona, cap de l'àrea de Relacions Institucionals i Participació de la Dir. Gral. Per a la Immigració; Antoni Carner, president de l'ENS de l'Associacionisme Cultural català; Pilarín Bayés, ninotaire, autora de la Petita Història de Paco Candel, i col·laboradora de la Fundació Paco Candel; Josep Maria Forn, cineasta, director de la pel·lícula "La piel quemada". La festa va ser completa amb el ball del gegantó de Candel, entrant triomfant fins al vestíbul amb els grallers de la colla de gegants del barri de la Marina.

En el torn de paraules, Jusèp Boya, director del Museu d'Història de Catalunya, va destacar les aportacions d'un jove Candel a l'ideari col·lectiu de la integració social treballant per assolir instruments com ara "Els altres catalans", un èxit clamorós, a parer seu. Una eina clau per entendre el fet que Catalunya hagi sabut traspassar la frontera del tu i jo, per crear un nosaltres. Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel, va agrair al Museu d'Història de Catalunya l'acollida de l'exposició, i també la sensibilitat de tota la societat civil, associativa i política, en acollir qualsevol de les iniciatives commemoratives d'aquest any dedicat a recordar Candel en el 50 aniversari del llibre "Els altres catalans". En aquest sentit, va recordar alguns dels actes que s'aniran celebrant com ara un concert en homenatge a l'escriptor que servirà també per fer una subscripció popular per aconseguir fons per poder fer una escultura de Candel obra de Ferran Soriano. També va recordar les xerrades que s'aniran fent al Museu d'Història de Catalunya sobre immigració o l'estrena a finals danys d'un documental de Candel a TV3. Per la seva banda, Joan Pluma, director general d'Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni, va destacar que la tasca de Candel, d'integració i de suma, va fer real l'ascensor social, i una base per a fer possible assumir la immigració actual i diferent. Finalment, per Pluma, tota aquesta diversitat és la riquesa d'una nació, que inclou la voluntat de tenir un estat amb més qualitat.

Un recorregut per la vida i obra de Candel

La mostra, organitzada pel Museu d'Història de Catalunya i la Fundació Paco Candel, recorre l'evolució del personatge des de la seva arribada a Barcelona i recull l'empremta que va deixar en diferents camps com la política o la literatura. Marcat per la seva infància i joventut a les barraques de Montjuïc i, després, a les Cases Barates de Can Tunis, en Paco Candel va lluitar sempre per aconseguir la plena integració dels nouvinguts a la societat catalana. I el fet que avui ja no parlem d'antics ni de nous catalans sinó que tots ens sentim i ens manifestem com a tals, independentment de la nostra procedència, és el seu gran èxit.

Home prolífic, va destacar en diferents camps vetllant sempre pel compromís amb els més desafavorits i amb la voluntat d'integració de la immigració a la societat i cultura catalanes per mitjà de l'escola i l'ordenació territorial, intentant assimilar dues societats que semblaven viure l'una d'esquena a l'altra.

Alçant-se en nom dels mal anomenats "xarnegos", Candel va esdevenir un dels millors representants del realisme social en el camp de l'escriptura. I en el camp periodístic i de la política va defensar sempre la llibertat, la veracitat i la proximitat, sota el vell lema de la denúncia i el compromís amb la lluita contra les injustícies socials.

La seva contribució, que el va fer mereixedor de nombrosos reconeixements, ens permet entendre la importància fonamental d'unes onades immigratòries que han transformat totalment el panorama social, econòmic i cultural de Catalunya. "Els altres catalans", la seva obra de més èxit, ha esdevingut a més un dels estudis més acurats i reals del fenomen immigratori a Catalunya durant la primera meitat del segle XX.

Màquina d'escriure de Francesc Candel en la que va redactar els seus llibres i articles, cedida per Maria Candel, filla de l'escriptor.Un dels panells de l'exposició on s'hi reflecteix el desig fet realitat de Candel.Publicacions sobre la vida i obra de Candel que s'han editat després de la seva mort, ara fa set anys.Quadre original de l'artista Joan-Pere Viladecans pintat expressament per a la commemoració del 50è aniversari de Els Altres Catalans.

Maqueta original de l'escultura de Ferran Soriano que es projecta fer realitat per subscripció popular.Maria Candel observa el bust de fang del seu pare, acompanyat de Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.Maria Candel, Pere Baltà i Julio Baños visiten l'exposició.D'esquerra a dreta: Jusèp Boya, director del Museu d’Història de Catalunya; Pilarín Bayés, ninotàire; Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; i Carles Duarte, president del CONCA.

D'esquerra a dreta: Joan Pluma, director general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni; Jusèp Boya, director del Museu d’Història de Catalunya; i Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.Actuació musical de la coral “La joia de Montjuïc” interpretant tres havaneres.El gegantó de Paco Candel de la colla de gegants del barri de la Marina presidint l'exposició.Aspecte del vestíbul, ple durant l'acte d'inauguració de l'exposició.

Assistents a l'acte d'inauguració: Eduardo Reyes, de la plataforma Súmate, i el Pare Manel, entre d'altres.Moment de la presentació de l'exposició als mitjans de comunicació.