Emotiu acte acadèmic de record a la figura i obra de Candel a l'IEC
07/07/2014

D'esquerra a dreta: Michel Landron, Bernard Vaoléon, Lluís Duran i Jaume Fabre. La presència dels doctors francesos Michael Landron i Bernard Vauléon, autors de dues tesis sobre Francesc Candel, dóna una visió internacional de l'autor d'Els altres catalans inaudita a casa nostra.

L'acte acadèmic que va acollir l'Institut d'Estudis Catalans sobre "Francesc Candel i la seva obra: de la Postguerra a la Transició" es va convertir en un emocionat record cap a la figura de l'escriptor, no només per la seva obra sinó, sobretot, per la seva humanitat. Així ho va reconèixer un commogut Bernard Vauléon, lingüista i escriptor -autor de la tesi doctoral Recherche linguistique et création romanesque chez Francisco Candel (Université d'Haute-Bretagne, 1978)-, que va voler explicar l'amistat que el va unir a Candel, malgrat la distància, des que li va enviar la primera carta el 1973. Aquell mateix any és rebut per Candel a Barcelona com si fos un més de la família i se n'adona que l'escriptor escriu igual que com parla. I aquest serà l'eix que vertebrarà la seva tesi. Bauléon destaca que de Candel va aprendre l'ús del diàleg, l'anàfora, la repetició, la juxtaposició, la implicació del lector en el relat, el sentit de l'humor... En definitiva, conclou, tot allò que genera un estil propi.

Per la seva banda, Michael Landron, professor de la Université d'Angers -autor de la tesi doctoral Mémoire individuelle et mémoire collective de la transition démocratique à travers de l'oeuvre de Francisco Candel (Université de Nantes, 2010)-, va presentar la ponència basada en Els altres catalans en la ficció candeliana: d'El empleo (1965) a Un ayuntamiento llamado ellos (1994). Un interessant i divertit treball d'investigació que recorre una part l'obra de ficció de Candel per descobrir l'alter ego de l'escriptor ficció en uns personatges que ja fan referència indirecta al que acabarà sent Els altres catalans. I, en aquest sentit, Landron comenta que Candel deixa en les seves obres de ficció parts de la seva vida que configuren plegades una novel·la.

Acompanyant Vauléon i Landron, el periodista i doctor en història, Jaume Fabre, estudiós de l'obra de Candel, va voler aportar unes breus reflexions sobre el context social de la Barcelona de l'escriptor, la Barcelona miserable, dit textualment per Fabre, que no dista molt de les situacions que viuen moltes famílies a casa seva com a conseqüència de la crisi. Un paral·lelisme que troba fins i tot en obres candelianes com Ser obrero no es ninguna ganga que es podria publicar avui mateix amb un text que seria ben actual.

Precedint aquestes interessantíssimes ponències van presentar l'acte Jaume Sobrequés i Callicó, director del Centre d'Història Contemporània de Catalunya i president de la Societat Catalana d'Estudis Històrics; Carles Duarte i Montserrat, director de la Fundació Lluís Carulla i president del Consell Nacional de Cultura i les Arts (CoNCA); i Pere Baltà i Llopart, president de la Fundació Paco Candel.

Sobrequés va destacar la importància de l'acte, ja que contenia, en si mateix, el consens cívic, ciutadà, nacional i l'interès científic, acadèmic i sociològic. Per la seva banda, Duarte, es va mostrar enfadat amb el país per la manca de reconeixement al gran valor literari de l'obra de Candel, que ha quedat entre dos móns, els de la literatura catalana i l'espanyola. Finalment, Baltà, va recordar que l'acte s'emmarca en el seguit d'esdeveniments programats dins del 50è aniversari del llibre Els altres catalans, recordant les cites que vindran passat l'estiu com ara la trobada d'estudis, l'exposició i ponències al Museu d'Història de Catalunya, un festival basat en les figures de Josep Anselm Clavé i Francesc Candel o la clausura de la commemoració al Parlament de Catalunya.

D'esquerra a dreta: Joana Gardés, Pere Baltà, Michael Landron i Bernard Vauléon.Maria Candel i Ferran Soriano.Maria Candel entrevistada per Cristian Segura, del programa El Matí de Catalunya Ràdio amb Mònica Terribas.D'esquerra a dreta: Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; Jaume Sobrequés i Callicó, director del Centre d'Història Contemporània de Catalunya i president de la Societat Catalana d'Estudis Històrics; i Carles Duarte i Montserrat, director de la Fundació Lluís Carulla i president del Consell Nacional de Cultura i les Arts (CoNCA).

D'esquerra a dreta: Jaume Fabre, Michel Landron i Bernard Vauléon.Michael Landron, professor de la Université d'Angers, autor de la tesi doctoral Mémoire individuelle et mémoire collective de la transition démocratique à travers de l'oeuvre de Francisco Candel (Université de Nantes, 2010), amb la ponència titulada Els altres catalans en la ficción candeliana: de El Empleo (1965) a Un ayuntamiento llamado Ellos (1994)Jaume Fabre i Forneguera, periodista i doctor en història, amb la ponència titulada Candel, un dels que es van quedarBernard Vauleón, lingüista i escriptor, autor de la tesi doctoral Recherche linguistique et création romanesque chez Francisco Candel (Université d'Haute-Bretagne, 1978), amb la ponència titulada Una aproximación desde Bretaña al autor de Els altres catalans.

Moment en què s'entrega el guardó d'homenatge a la tasca de Michael Landron en la difusió internacional de la figura i l'obra de Francesc Candel.Moment en que s'entrega el guardó d'homenatge a la tasca de Bernard Vauléon en la difusió internacional de la figura i l'obra de Francesc Candel.Michael Landrón entrevistat per Cristian Segura, del programa El Matí de Catalunya Ràdio amb Mònica Terribas.Bernard Vauléon entrevistat per Aina Galduf, reportera dels serveis informatius del canal català de RTVE.

Inici de l'acte en què la taula presidencia explica el motiu de la jornada sobre la figura i obra de Francesc Candel que se celebra a l'Institut d'Estudis Catalans, IEC.Michael Landron entrevistat per Aina Galduf, reportera dels serveis informatius del canal català de RTVE.