També La Marina reivindica Paco Candel
29/05/2014

De dreta a esquerra: Abel Sierra, Julio Baños, Remei Marquez, Pere Baltà, Laura Julivert, Esther Pardo i Marisa Belmolte. La Fundació va néixer, sobretot, per mantenir la memòria de Francesc Candel, divulgar la seva obra literària i el seu missatge de convivència social i preocupació pels més desfavorits. La commemoració del 50è aniversari del llibre Els altres catalans ha esdevingut una ocasió magnífica en la línia d'aquests objectius. Ni el patronat de la Fundació ni el propi Candel podien imaginar que es produís una adhesió tan positiva per part de la societat civil i les institucions públiques que, amb el seu suport, han projectat l'obra de Candel als mitjans de comunicació com el gran esdeveniment que és, ratificant l'encert d'aquell gran llibre, que contenia una proposta que segueix sent útil mig segle després.

Tot just fa tres mesos que es presentà l'esdeveniment al Palau de la Generalitat, prosseguint la celebració d'actes als ajuntaments de Barcelona i de L'Hospitalet, a l'Ateneu Barcelonès, als col·legis de Periodistes i de Doctors i Llicenciats, a Lleida de la mà de l'Ajuntament, la Diputació i l'Institut d'Estudis Ilerdencs... El dossier de premsa sorprèn pel seu gruix, l'extens espai que diaris i revistes li han dedicat, els dossiers i les edicions especials, així com la relació programes de ràdio i televisió que se n'han fet ressò. Es pot dir que el conjunt de la societat ha estat generosa amb l'unànime reconeixement a les seves aportacions com escriptor i analista social. Tenim per endavant la segona part d'un programa d'activitats que, fonamentalment, convida a la reflexió amb mirada candeliana d'una nova realitat social que Paco Candel ja no pot analitzar.

El Centre d'Història Contemporània, el Museu d'Història de Catalunya, el PEN Català, la Societat Catalana d'Estudis Històrics vinculada a l'ICE, el Centre d'Estudis Demogràfics, l'Ens de l'Associacionisme Cultural... juntament amb els diversos organismes públics que han donat suport al projecte (Consorci de Biblioteques de Barcelona, Immigració, Normalització Lingüística, Cultura Popular, Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa...) visualitzen amb el seu suport el gran nivell de la commemoració, que s'anirà comunicant per mitjà d'aquesta pàgina web que es constitueix en portaveu i noticiari.

Al costat de les grans institucions de la societat civil, des de la seu de la Fundació Paco Candel -una part de l'antiga biblioteca que l'Ajuntament de Barcelona dedicà a l'autor- hem de constatar el suport de les associacions i les institucions del barri de La Marina, començant per la Parròquia Mare de Deu del Port tan lligada a la família Candel, la colla de geganters de La Marina que passegen pels carrers i places de Catalunya el seu gegantó, continuant per la Unió d'Entitats que es va adherir a la convocatòria des del primer moment i la societat coral La Joia de Montjuic que el va fer soci honorífic, l'Arxiu del districte que el tenia com assessor... La Biblioteca Francesc Candel, malgrat la vinculació d'alta volada ciutadana, actua eficaçment en el nivell de barri i col·labora amb la fundació des d'una proximitat entranyable.

Una novetat ha entrat en la promoció de la figura de Candel, en fer-la seva l'Associació de Comerciants de La Marina des del criteri de fomentar l'autoestima veïnal, quelcom així com sentir orgull de formar part d'una comunitat de la que sorgí una figura cabdal per Catalunya. Així, la passada Diada de Sant Jordi, van posar Candel a la Plaça de la Marina, on vivia l'autor. Esther Pardo, autora de "Els carrers de Paco Candel", explicà contes candelians a una nombrosa quitxalla que, després d'acolorir un dibuix de Pilarín Bayés, va ser obsequiada amb un exemplar de "La petita història de Paco Candel", dibuixada per la popularíssima ninotaire de Vic sobre un text de Genís Sinca. En el si de l'acte, l'Associació de Comerciants va distribuir cartells del 50è aniversari i un altre, editat expressament en col·laboració amb la Fundació, que es titulà "Paco Candel, el gran escriptor de La Marina", que també es distribuí en els comerços del barri, alguns dels quals van posar a l'aparador llibres de Candel. S'anuncien noves accions en aquesta línea, entre elles la reivindicació que la ubicació del monument al llibre "Els altres catalans" no es pot fer enlloc més que a La Marina, el Can Tunis que inspirà la major part de l'obra de Candel.

El suport d'aquestes institucions del barri de La Marina, al costat de la societat civil ja esmentada o les institucions com l'Ajuntament, la Diputació i la Generalitat, arrodoneixen una commemoració que projecta cap el futur la figura, l'obra i el missatge de convivència que ens llegà l'admirat Paco Candel. Precisament d'això es tractava quan es creà la Fundació.