Mascarell: "Els guardonats del Memorial Candel expressen els valors que la societat catalana representa"
25/04/2014

El conseller Macarell juntament amb els guardonats del 6è Memorial Francesc Candel La Diada de Sant Jordi i el Col·legi de Periodistes de Catalunya han estat el dia i el lloc ideals per a l'entrega dels guardons del 6è Memorial Francesc Candel 2013 que han reconegut Max Cahner in-memoriam, la ninotaire Pilarín Bayés en l'àmbit cultural, la Federació d'Ateneus de Catalunya en l'àmbit social i l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català en l'àmbit de la comunicació.

L'acte ha comptat amb la presència del conseller de Cultura Ferran Mascarell; de la degana del Col·legi de Periodistes, Neus Bonet; del president de la Fundació Paco Candel, Pere Baltà, així com també dels membres del Patronat de la fundació que han actuat com a jurat del Memorial. Per part dels guardonats, han recollit el premi Joana Cahner, en nom del seu pare Max Cahner; la Pilarín Bayés personalment; en Salvador Casals i Antoni Carné com a presidents dels ateneus i l'Ens, respectivament. També hi ha hagut dues mencions especials que han recollit Pilar Bertran, com a editora d'Edicions 62, editorial que va publicar Els altres catalans; i Eduard Fornés, creador d'Editorial Mediterrània, per la seva tasca en pro de la cultura catalana.

En el torn de paraules, Ferran Mascarell ha mostrat la seva satisfacció per presidir un acte amb tantes institucions representatives del país, fent notar que totes elles tenen el denominador comú de la figura de l'homenatjat Max Cahner. Pel conseller de Cultura, persones com Cahner, Pilarín i entitats com els ateneus o l'Ens són la demostració que Catalunya "s'ha construït de sota cap a amunt" generant primer unes estructures de societat que van "fonamentar i garantir la continuïtat de la cultura" i, després, en democràcia, les estructures d'estat. Mascarell ha destacat la funció cabdal dels ateneus i de Cahner en aquests dos àmbits, així com també la figura de Pilarín com el patrimoni dels valors d'una Catalunya "que tan bé sintetitza -la ninotaire- i amb la qual els catalans ens sentim molt ben representats".

Neus Bonet ha introduit l'acte agraint que la Fundació Candel celebri un cop més aquest acte a la seu del col·legi en un dia de concòrdia i multiculturalitat com el de Sant Jordi. En aquest mateix sentit s'ha expressat Pere Baltà, fent palès que en Paco Candel "va agrair moltíssim que el fessin Periodista d'Honor del Col·legi". D'altra banda, Baltà també ha recordat la basta biografia de Max Cahner i el paper que va tenir en la potenciació dels ateneus que "varen vertebrar el país i la cultura populars". De l'Ens n'ha destacat la capacitat d'aglutinar més de vint associacions i el reconeixement que n'ha fet la Unesco com a institució de vertebració cultural més potent del món. I de la Pilarín, n'ha recordat la seva primera exposició a Expocultura el 1982, on tant Baltà com Cahner hi van estar implicats.

En aquest document podeu consultar els motius que han dut el jurat del patronat a escollir els guardonats.

Per ordre d'intervenció dels guardonats, Eduard Fornés ha recordat la seva vida dedicada als llibres havent editat més de 1.600 títols en català amb el segell d'Editorial Mediterrània. Entre ells les Petites Històries, promogudes pel mateix Max Cahner i que va encarregar il·lustrar a la Pilarín. Actualment ja n'hi ha prop de 300, traduïdes a molts idiomes i amb rècords de vendes, entre les quals es troba la d'en Francesc Candel.

Pilar Bertran ha explicat que el 2012, coincidint amb els 50 anys d'Edicions 62, van fer una llista del llibres de l'editorial que havien marcat època, entre els qual s'hi trobava Els altres catalans. Bertran ha assegurat que passa poques vegades que un llibre es pugui trobar ininterrompudament a les llibreries durant tot aquest temps.

Antoni Carné ha confessat sentir gelosia per no haver pogut tractar directament Paco Candel, ja que encarna els valors del periodisme de proximitat i de cohesió social amb el quals va néixer l'associació que representa. En aquest sentit, Carné ha destacat que l'Ens se sent hereva de la tasca que han fet persones com Candel i també Huertas Claveria o Pepe Encinas.

Salvador Casals ha destacat el reconeixement social del premi, cap a uns ateneus que sovint se'ls tendeix a associar massa amb aspectes lúdics. En aquest sentit, Casals ha reivindicat "la societat civil catalana real" que representa la seva federació i ha expressat la voluntat que en el segle XXI els ateneus estiguin amatents a les necessitats de la nova immigració "no només obrint les portes, si no, si cal, sortint a buscar-los" per a la seva integració.

Finalment, la Pilarín ha explicat que la seva família Bayés de Luna "venim d'una escudella barrejada" i que quan va llegir Els altres catalans s'hi va sentir plenament identificada. També ha recordat que va conèixer Candel compartint el jurat dels premis Serra i Moret, i que van tenir una afinitat absoluta. D'ell n'ha destacat el respecte pels diferents punts de vista i la contribució a la integració de Catalunya. Per la Pilarín és una alegria que després de tants anys la Fundació Candel mantingui tant viu el seu esperit.

Els guardonats de l'edició d'enguany juntament amb els d'edicions anteriors.El conseller de Cultura i el president de la Fundació Candel entreguen el guardó a Antoni Carné, president de l'Ens.El conseller de Cultura i el president de la Fundació Candel entreguen el guardó a Pilarín Bayés.El conseller de Cultura i el president de la Fundació Candel entreguen el guardó a Salvador Casals, president de la Federació d'Ateneus de Catalunya.

Pilarín Bayés, emocionada després de rebre el guardó de Memorial.Joana Cahner recull el guardó in-memoriam en nom del seu pare, Max Cahner.Pilar Bertran, editora d'Edicions 62, amb Neus Bonet, presidenta del Col·legi de Periodistes.Eduard Fornés recull la menció del Memorial a la seva trajectòria en pro de la llengua catalana.

Joana Gardés, secretària del Patronat de la Fundació, llegeix l'acta de concesió dels guardons.Antoni Carné, president de l'Ens de l'Associacionisme Cultural Català, amb l'estatueta de Ferran Soriano que simbolitza el guardó en l'àmbit de la comunicació.Joana Cahner, filla de Max Cahner, amb l'estatueta de Ferran Soriano que simbolitza el guardó in memoriam que recollia en nom del seu pare.Pilarín Bayés, amb l'estatueta de Ferran Soriano que simbolitza el guardó en l'àmbit cultural.

Salvador Casas, president de la Federació d'Ateneus de Catalunya, amb l'estatueta de Ferran Soriano que simbolitza el guardó en l'àmbit social.Imatge dels guardonats: Joana Cahner, Pilarín Bayés, Antoni Carné i Salvador Casas, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya.