L'Hospitalet homenatja Candel amb un programa commemoratiu "pensat des de la gent i per a la gent"
02/04/2014

Núria Marín, alcaldessa de la ciutat L'alcaldessa Núria Marin ha recordat Francesc Candel com el regidor de cultura del primer ajuntament democràtic de l'Hospitalet el 1979.

L'Auditori Barradas ha acollit l'acte de presentació del programa commemoratiu del 50è aniversari del llibre Els altres catalans a la ciutat de l'Hospitalet. Hi han pres la paraula Núria Marín, alcaldessa de la ciutat; Jaume Graells, regidor de cultura; Lluís Esteve, tinent d'alcalde de Serveis a les Persones; i Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel. L'acte ha finalitzat amb la projecció del documental Candel, la llibertat d'expressió encetant el programa commemoratiu.

Núria Marín ha recordat que aviat farà 35 anys que tenim ajuntaments democràtics i que Francesc Candel va ser el primer regidor de cultura, del 1979 al 1983, del primer consistori democràtic de la ciutat que ella representa. En aquest sentit, Marín considera que "Candel se sentiria orgullós del que ha experimentat aquella ciutat grisa que ara ofereix moltes oportunitats" als seus habitants. D'altra banda, ha desitjat que els actes d'homenatge a Candel siguin molt participats, ja que han estat pensats per a petits i grans.

Jaume Graells ha estat l'encarregat de presentar el programa i alguns dels actes més representatius que en el seu global "han estat pensats des de la gent i per la gent" i amb la col·laboració de moltes entitats amb l'objectiu de "donar resposta al que Paco Candel representava" pels ciutadans de l'Hospitalet. En aquest sentit, ha destacat el sopar literari L'H Espai de Lletres, organitzat per l'entitat Tres Quarts per Cinc Quarts i les biblioteques de la ciutat; l'adaptació teatral d'Els altres catalans dels alumnes de l'Escola de Música-Centre de les Arts i el Centre de Normalització Lingüística; una xerrada sobre Candel i la immigració, a càrrec de Jaume Botey a l'Ateneu de Cultura Popular; o la ruta urbana pels espais més emblemàtics de la ciutat de la trajectòria de Candel. A més, el Centre de Cultura Popular està treballant amb la fundació en una trobada d'estudiosos que se celebrarà a la Biblioteca Francesc Candel. La totalitat dels actes de la commemoració la podeu consultar aquí.

Per la seva part, Lluís Esteve ha reivindicat l'actualitat de la Catalunya, un sol poble de Candel en contra d'aquells que veuen en la societat catalana el perill de fractura social. En aquest sentit ha demanat "blindar-nos dels atacs a l'estat del benestar, dels brots xenòfobs o de lleis que retallen llibertats". I ha estat taxatiu afirmant que "o Catalunya serà un sol poble, o no podrà ser Catalunya".

Finalment, Pere Baltà ha agraït a l'ajuntament de l'Hospitalet, i molt especialment a la seva alcaldessa, les facilitats i la predisposició per organitzar el programa d'actes commemoratius. Parlant de Candel, ha destacat el seu pas per la política que "va exercir de tot cor" i la seva capacitat de tenir amics "en tot el ventall democràtic", com ho demostra la composició del patronat de la Fundació Paco Candel, ja que els que no hi són representats "són aquells que pensaven que es podria dividir Catalunya en benefici d'Espanya".

La televisió de l'Hospitalet entrevista l'escultor Ferran Soriano, veí de la ciutat.Núria Marín, alcaldessa de la ciutat; Jaume Graells, regidor de cultura; i Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.Jaume Graells, regidor de cultura.Lluís Esteve, tinent d’alcalde de Serveis a les Persones.

Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel.Pere Baltà, amb Joana Gardés, companya de Paco Candel els seus darrers anys; Matilde Marcé, presidenta de l'Ateneu de Cultura Popular de l'Hospitalet; i Ferran Soriano.Lluís Esteve, Núria Marín, Pere Baltà, Joana Gardés i Ferran Soriano.