Maria Candel: "Seria un error perdre el punt de vista de la gent popular"
26/03/2014

Maria Candel, filla de Paco Candel, durant la seva intervenció. La filla de Francesc Candel reivindica l'obra del seu pare en presentar Els altres Candels de Manuel Veiga.

El Cafè del Teatre de Lleida ha acollit la presentació del llibre Els altres Candels amb la presència de Montse Parra, regidora de cultura de la ciutat; Maria Candel, filla de Francesc Candel; Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel; Ramon Badia, de Pagès Editors; i Manuel Veiga, autor del llibre. A més, l'acte ha comptat amb la lectura dramatitzada d'un fragment de l'obra a càrrec de Ferran Farré i Núria Casado, de la companyia Nurosfera.

Després d'uns anys d'estar volgudament "aïllada" per l'impacte que li va causar la mort del seu pare, Maria Candel ha expressat la seva satisfacció en haver decidit participar, per primer cop, en un dels actes de commemoració del 50è aniversari d'Els altres catalans. I ho ha aprofitat per reivindicar "el valor essencial" de l'obra candeliana "que és retratar la simbiosi d'ell mateix -en referència al seu pare- amb la gent que l'envoltava". En aquest sentit, ha expressat la gran emoció que ha representat tornar a retrobar aquests personatges en l'obra Els altres Candels de Manuel Veiga, a qui ha reconegut la valentia d'escriure sobre "el combat de la vida i la realitat", tal com feien en el seu moment Bertolt Brecht o Dario Fo. Maria Candel considera que "seria un error" perdre la profunditat i complexitat del punt de vista de la gent popular, basada en la supervivència, ja que seria tan com perdre "la literatura populista".

Per la seva banda, Manuel Veiga ha confessat que la seva vinculació amb Candel li ve de ben jove quan va decidir robar un llibre de l'autor a la seva escola per poder-lo llegir. Però també, com a fill d'altres catalans, ha explicat com els seus pares van haver de marxar d'Aragó, per la repressió franquista, i de Galícia, per falta de feina. Pel que fa a la seva obra, Veiga ha destacat que ha volgut recrear una "ficció emocional" que tothom pogués entendre i que té com a denominador comú "que el món Candel quedés molt reflectit en el llibre". Per això es va estar documentant sobre Candel gairebé durant dos anys.

Manuel Veiga, l'autor del llibre

Ramon Badia ha destacat que Manuel Veiga és l'exemple que a Catalunya "l'ascensor social funciona", ja que hi ha pogut desenvolupar tots els seus talents. I que en aquesta obra de teatre, construïda a partir de la tria d'un munt de textos de Candel, ja no se sàpiga qui dels dos n'és l'autor.

Pere Baltà ha agraït el suport de totes les institucions representades a la taula i ha expressat la voluntat de fer realitat ben aviat l'escenificació de l'obra. En aquest sentit, la regidora de cultura, Montse Parra, ha expresat la voluntat d'acollir el muntatge a la ciutat i també ha mostrat el seu agraïment a l'autor, l'editor, la filla de Candel i a la Fundació Paco Candel, per haver tornat a Lleida a presentar l'obra que va ser guardonada com a projecte en el Xè Premi de Narrativa. Premis Lleida 2011.

L'acte ha finalitzat amb la lectura dramatitzada d'un fragment de l'obra a càrrec de dos actors de la ciutat, Ferran Farré i Núria Casado, de la companyia Nurosfera.

A la seu del diari La Mañana, amb la periodista Anna Mora.En l'entrevista del diari Segre, amb el periodista Albert Guerrero.En l'entrevista del diari El Matí Independent, amb la periodista Ares Valdés.Rebuda al Cafè del Teatre per part de la regidora de Cultura, Montse Parra, i Rosa Mesalles, de la regidoria de cultura.

Ramon Badia, Montse Parra, Maria Candel, Manuel Veiga, Pere Baltà, Ferran Farré i Núria Casado.Pere Baltà, Manuel Veiga, Montse Parra, Maria Candel i Ramon Badia.Pere Baltà, Manuel Veiga, Montse Parra, Maria Candel i Ramon Badia.