Es presenta el llibre "Candel i Barcelona"
13/03/2014

D'esquerra a dreta: Pere Baltà, president de la Fundació Candel, Xavier Trias, alcalde de Barcelona, i Eugeni Madueño, coordinador editorial del llibre. El Saló de Cent de l'Ajuntament de Barcelona ha acollit la presentació de "Candel i Barcelona. La ciutat dels altres catalans 1985-1964", un recull de reportatges publicats durant el procés de gestació de "Els altres catalans" de Francesc Candel. El llibre, editat pel consistori, ha comptat amb la coordinació editorial del periodista Eugeni Madueño i el suport de la Fundació Paco Candel.

L'acte ha estat presidit per l'alcalde Xavier Trias, que en l'inici del seu discurs ha llegit la carta que li ha adreçat María Candel, filla de Francesc Candel, on diu sentir-se orgullosa d'aquest llibre on ella participa fent un epíleg "intimista" dedicat al seu pare.

Trias ha ratificat l'orgull de presentar el llibre "Candel i Barcelona" i ha explicat que rellegint "Els altres catalans" s'ha adonat de la "clarividència i actualitat" del discurs candelià. Segons Trias "ara no hi ha barraques però hi ha desnonaments" i s'ha preguntat de quina manera es pot integrar la nova immigració. En aquest sentit, ha vinculat directament progrés social i progrés nacional, i ha apostat per aconseguir un país amb plenitud i més justícia social.

Per la seva banda, Eugeni Madueño, ha recordat l'equip de persones que han participat en l'elaboració del llibre que ell ha dirigit. Ha destacat la feina de selecció i edició de Néstor Bogajo, el disseny i maquetació de Betty Seoane o el tractament de les fotografies de Xavier Parejo. D'altra banda, Madueño ha explicat que ell és un dels altres catalans que amb només 6 anys va emprendre el viatge cap a Catalunya amb l'anomenat tren "Sevillano" juntament amb el seu germà de 9 mesos, Pedro Madueño, actual fotògraf de La Vanguardia. Per ell el català va ser tot un descobriment perquè representava que existia una altra cultura diferent de l'oficial. També ha destacat que professionalment considerava Candel com el seu avi i a Josep Maria Huertas Clavería com el seu pare.

Finalment, Pere Baltá ha agraït a l'ajuntament i a l'equip de Madueño la bona feina feta en el llibre presentat. També ha fet referència a les diferents onades migratòries que Barcelona ha acollit en el darrer segle i la capacitat que la societat civil catalana ha tingut per acollir-les. I, en aquest sentit, ha afegit que Paco Candel va ser "un producte de la nostra universitat de la societat civil" que va saber aprofitar les escletxes de llibertat de la dictadura per crear consciència social, determinant en tot aquest procés d'integració.

Més informació:

Una obra recupera reportatges de Candel dels anys 60 (Ajuntament de Barcelona)

Una revisió del primer Candel (ARA)

Un moment de l'acteUn moment de l'acteD'esquerra a dreta: Pere Baltà, president de la Fundació Candel, Xavier Trias, alcalde de Barcelona, i Eugeni Madueño, coordinador editorial del llibre.Els membres del patronat de la Fundació Candel Joana Gardés, Julio Baños, Ferran Soriano i Rafael Hinojosa

Pere Baltà, president de la Fundació Candel, conversa amb Josep Maria Forn i Eduardo ReyesPere Baltà, president de la Fundació Candel, amb el periodista Josep Martí GómezUn moment de l'acteUn moment de l'acte

D'esquerra a dreta: Pere Baltà, president de la Fundació Candel, Xavier Trias, alcalde de Barcelona, i Eugeni Madueño, coordinador editorial del llibre.Pere Baltà mostra un exemplar del llibre Candel i BarcelonaEntrant al Saló de CentExemplars del llibre Candel i Barcelona