Els altres catalans, punt de referència de plena actualitat
04/03/2014

Els participants a la taula rodona La taula rodona "Què va suposar l'edició d'Els altres catalans?" va omplir la sala Bohigas de l'Ateneu Barcelonès d'incondicionals candelians amb ganes d'escoltar quatre ponents de luxe: el Pare Manel Pousa; el periodista Josep Martí Gómez; el president de l'associació Els Altres Andalusos, Lluís Cabrera; i el president de la Fundació Paco Candel, Pere Baltà. Com a moderador, Ramon Alcoberro, bibliotecari de la Junta Directiva de l'Ateneu Barcelonès. Moments abans de la xerrada el president de l'Ateneu, Francesc Cabana, va rebre els convidats que varen signar el llibre d'honor de l'entitat.

Alcoberro, el primer a parlar, va agrair que persones com Candel estalviessin que la immigració de mitjans de segle passat fos un element de desintegració i sí de cohesió social. I va confessar haver entès la ciutat on viu -en referència a Barcelona- gràcies als llibres "El día que murió Marilyn" de Terenci Moix i "Els altres catalans".

Pel Pare Manel, aquesta va ser l'ocasió de rellegir el llibre de Candel que va trobar d'una actualitat "brutal". També va recordar que ell, per qüestions "accidentals", va néixer a Granada i que, a nivell familiar, sempre va viure en un ambient plural que ha agraït. Pel que fa a la integració de la immigració actual, es va queixar que l'Església s'equivoca en no cedir els seus espais a altres cultures perquè celebrin trobades.

Josep Martí Gómez, va recordar que el 2007 va ser un any "nefast" perquè va perdre dos amics, Josep Maria Huertas Clavería i en Candel, que el va elevar a gran mestre del periodisme. També va reflexionar sobre el concepte de pobresa que, en temps de Candel, tenia un punt d'esperança que en l'actualitat s'ha perdut.

Lluís Cabrera, va confessar que l'impacte que li va suposar el llibre el va fer connectar amb la clandestinitat antifranquista. Va ser molt contundent en criticar l'ús polític que es fa de la immigració interior i va reclamar que no es facin distincions en funció de l'origen perquè entre catalans i andalusos "les diferències són socials, no culturals". També va assegurar que la barreja és la que fa avançar Catalunya "que és impura i que ho ha estat sempre". També va dir que s'equivoquen i que "ho pagaran car" aquells que volen dividir la societat catalana apel·lant els altres catalans, en clara referència al títol del llibre.

Finalment Pere Baltà va confessar que el 1959 en Candel ja el va marcar d'una manera decisiva en el compromís social i en el tipus de periodisme que acabaria fent. En aquest sentit va afirmar que "nosaltres som una generació que vàrem aprendre a escriure entre línies perquè la gent pogués llegir entre línies". També va destacar que la cultura popular ha estat la millor eina per aconseguir l'objectiu candelia de la "Catalunya un sol poble". Baltà, com a president de la fundació Paco Candel va agrair a l'Ateneu Barcelonès el suport rebut en l'organització de l'acte.

Tot seguit trobareu el vídeo complet de l'acte.

El moment de la signatura al llibre d'honor de l'Ateneu BarcelonèsEl moment de la signatura al llibre d'honor de l'Ateneu Barcelonès