Més llibres de Candel
03/03/2014

Joaquim Ferrer Article de Joaquim Ferrer publicat originalment al Diari de Girona el 02/03/2014.

Enguany s'acompleix el cinquantenari de la publicació del llibre més conegut de Francesc Candel, Els altres catalans. Se n'han fet reedicions contínuament, perquè es tracta d'un dels fenòmens socials més importants dels que succeïren a Catalunya al segle XX, com fou la gran immigració que d'altres punts de la Península ens arribà. El llibre de Candel fou com un focus que il·luminà una realitat i contribuí a donar-li un sentit humà, de justícia social i constructiu, perquè la tesi del llibre era que aquella nova aportació significaria noves energies que ell desitjava per a un país amb una catalanitat reforçada i una justícia social per a tots. Així doncs, és lògic que la celebració del cinquantenari de la publicació d'aquell llibre famós que és Els altres catalans doni lloc a molts actes de divulgació de Candel i la seva obra. La Fundació Candel ha preparat un extens programa que ha començat amb un acte solemne al mateix Palau de la Generalitat.

En el marc d'aquesta celebració crec que també és oportú convidar-nos a conèixer el conjunt de l'obra literària i d'assaig de Candel, escriptor incansable que publicà un llibre rere l'altre i que en el seu conjunt formà un ampli retrat de la situació social a Catalunya durant la dictadura franquista que va viure, posteriorment, de les esperances en la recuperada democràcia i finalment, dels avenços i retrocessos que seguiren a les acaballes del segle XX i en els inicis del XXI. Els lectors de Candel tenim un itinerari a través dels seus llibres que formen el camí pel qual compartirem les seves denúncies de situacions socials inadmissibles. El meu itinerari comença pel llibre Donde la ciudad cambia de nombre (1961) i Historia de una parroquia (1971), en què descriu l'ambient de la seva infantesa i joventut i en els quals coneixem un reguitzell de personatges que són els que sempre volgué presentar-nos i ajudar en les seves angoixes i aspiracions. Segueix el meu itinerari de Candel amb Ser obrero no es ninguna ganga, que va escriure el 1968 però no pogué publicar fins al 1976 i es completa amb Les meves escoles (1998).

Publicà molts altres llibres, sempre interessants, però el meu balanç de lector de Candel passa per aquests cinc llibres que, sincerament, crec són el moll de l'os del seu pensament. Fou un apassionat de la literatura, va escriure milers d'articles. Llibres i articles tots dedicats a descriure el món en què vivia, a partir de les realitats quotidianes. La varietat i riquesa dels seus personatges sorprenia sovint a molts que no acabaven d'entendre d'on sorgia la seva creativitat. Per saber-ho, només calia apropar-se al seu barri barceloní de Can Tunis i observar com sempre visqué submergit en la humanitat que l'envoltava i que contínuament li suggeria que ell havia de servir les seves necessitats tot escrivint-les i publicant-les.