Emotiu acte d'arrencada de la commemoració del 50è aniversari d'"Els altres catalans"
18/02/2014

Descoberta del cartell commemoratiu del 50è aniversari, obra del pintor Joan-Pere Viladecans. Foto de Rubén Moreno. Institucions i societat civil han volgut donar un sentit homenatge a la figura de Francesc Candel en el primer dels actes de commemoració del 50è aniversari del llibre "Els altres catalans".

El Saló Sant Jordi del Palau de la Generalitat ha acollit una nodrida representació de la societat civil, cultural i política del país, que ha anat desgranant d'una manera emocionada la importància cabdal de l'obra i la persona d'un Candel vital per a fer de Catalunya "un sol poble".

Així és com s'ha expressat el director del Centre d'Història Contemporània de Catalunya, Jaume Sobrequés, que ha afirmat que Candel va ser decisiu per evitar la Catalunya "ni dels altres, ni dels uns". Sobrequés ha destacat la importància d'aquest fet per a assolir "els objectius de fer un país lliure i plenament solidari".

L'exdiputat al Parlament de Catalunya Rafael Hinojosa, fill del barri del Somorrostro i amic de la infantesa de Candel, ha recordat el paisatge on es va criar i ha confessat que el 1964, quan va aparèixer el llibre "Els altres catalans", no li va agradar el títol perquè ell ja se sentia català. I ha assegurat que Candel era molt més que un retratista, "és un historiador del món obrer d'aquella època".

El torn de paraula del president de la Fundació Paco Candel, Pere Baltà, l'ha utilitzat per a agrair les facilitats i la feina feta per part de tots els membres de la fundació i de totes aquelles institucions que han acollit d'una manera entusiasta el projecte de commemoració del 50è aniversari. Baltà, ha fet un repàs d'alguns dels actes que es faran durant aquest any 2014 destacant, per exemple, la presentació d'algunes de obres editades sobre Candel que ja es disposen o de l'últim dels actes que serà un balanç de les jornades que acollirà el Parlament de Catalunya.

Entre mig dels discursos, s'ha procedit a la descoberta del cartell commemoratiu del 50è aniversari, obra del pintor Joan-Pere Viladecans. Moment que il·lustra la foto de Rubén Moreno, amb el president Mas, Viladecans i Baltà.

Seguidament, un dels parlaments més emotius l'ha pronunciat l'expresident de la Generalitat Jordi Pujol, que ha posat Catalunya com a exemple europeu d'integració dels immigrants per haver disposat "d'una doctrina i una consciència clara". Un fet que ha agraït a persones com Candel "que han estat una sort" que no ha tingut Europa. I ha aprofitat per demanar a la Unió Europea que davant les actuals problemàtiques faci "un discurs humanament potent".

El sociòleg Salvador Cardús, que ha pronunciat una conferència sobre el fet migratori i l'obra de Candel, ha començat situant l'escriptor de "Els altres catalans" com una de les deu figures més importants del país del segle XX. S'ha queixat que a Candel li ha arribat abans el reconeixement dels lectors i el polític que no pas l'acadèmic. Pel que fa a l'obra, ha destacat que l'escriptor sabia prendre la distància necessària de la seva realitat per a poder-la explicar als altres.

Finalment el president Mas, ha tancat l'acte llegint la carta que la filla de Candel, Maria Candel, li ha fet arribar excusant-se per no haver pogut assistir a l'acte i on destacava el seu pare com a un "home lluitador, excepcional i estimat per tots". Mas ha situat aquesta commemoració a l'alçada de la resta d'actes simbòlics d'aquest 2014, com ara la propera celebració del centenari de la Mancomunitat de Catalunya o el Tricentenari del 1714. Centrat en el personatge de Candel, n'ha traçat un símil amb Mandela com a homes de voluntat i comprimís social, i ha recomanat llegir Candel a tots aquells que des de fora de Catalunya parlen d'una societat catalana enfrontada i dividida. Finalment, Mas ha acabat el seu discurs afirmant que Candel era un ferm defensor de la justícia social i del progrés nacional, "una reclamació vigent que forma part de la columna vertebral de la nostra societat".