Nadal 2013
24/12/2013

Nadal 2013 Ara fa cinquanta nadals, Candel treballava en la redacció del llibre Els altres catalans, col·laborant estretament amb Ramon Folch i Camarasa, que assessorava la primera edició que es publicà en català. L'encàrrec de Max Cahner, d'Edicions 62, havia sorgit de la lectura d'un reportatge publicat per Paco Candel a la revista La Jirafa, al qual l'escriptor es referia quan encapçalà el primer capítol amb el títol "Un article llarg que ens farà de pròleg". Iniciava el comentari del text que recull aquest paràgraf, que s'ha de qualificar de clarivident mig segle després.

"Aquests fills de no-catalans han arrelat en aquesta terra no-dels-seus-avis. Hi arrelaran per sempre. N'absorbeixen la saba i hi deixaran la llavor. L'han d'estimar per força. Cal admetre'ls, per força. Diuen: "Sóc català..." i se n'omplen la boca. Encara no han copsat les seves tradicions ni els seus costums. Encara no estimen els seu folklore. Tant se'ls en dóna, no els preocupa. Però quan els toca de fer el servei militar a l'Àfrica, o a Cartagena (la terra que els seus pares van abandonar, per tenir-los a ells en una altra que els provava més), en sentir, per una d'aquestes venturoses casualitats que encara abunden al món, una sardana enyoradissa, se'ls fa un nus a la gola, les llàgrimes els pugen als ulls, i pensen en Can Tunis, Somorrostro, la Torrassa, Verdum, la Trinitat, la "seva" Catalunya, la que, sense especificar-ho, estimen."

La Fundació Paco Candel us desitja un bon Nadal i un feliç 2014.

Podeu descarregar-vos la nadala sencera.