Francesc Candel transcendeix al món
31/10/2013

El doctor Vauleón, autor de la tesi sobre Donde la ciudad cambia su nombre, lliurant-ne un exemplar al president de la Fundació Candel, Pere Baltà, en companyia dels patrons Julio Baños i Ferran Soriano i de la secretària executiva, Marianela Adolfo. La recerca desenvolupada per la Fundació a fi de detectar la repercussió de l'obra de Francesc Candel descobrí molt aviat la tesi doctoral que el professor Michel Landron estava elaborant sobre l'obra complerta de Candel, a qui va tenir oportunitat d'entrevistar poc abans de la seva mort. Landron va tornar a Barcelona i es posà en contacte amb la Fundació que, a hores d'ara, ja disposa d'un exemplar de la tesi finalitzada i molt recentment publicada en la versió original en llengua francesa per l'editorial L'Harmattan amb el títol "Francisco Candel: une mémoire de la Transition démocratique en Catalogne". Michel Landron està actualment vinculat a la Universitat d'Angers, on és professor d'espanyol i dirigeix les relacions internacionals d'ISTIA, un organisme universitari.

Actualment la Fundació treballa amb la possibilitat de traduir la tesi, que li atorgà a Michel Landron el doctorat en estudis hispànics per la Universitat de Nantes, amb l'objectiu de presentar el llibre com un acte commemoratiu del 50è aniversari de la publicació d'Els altres catalans.

La mateixa recerca que portà al doctor Landron conduí a una altra tesi elaborada i presentada el 1978 a la Université de Haute-Bretagne (República Francesa) per Bernard Vauleon, amb el títol "Recherche Linguistique et Creation Romanesque chez Francisco Candel", que ens va fer arribar personalment el doctor Vauleon, amb qui vam tenir oportunitat de conversar sobre les raons d'haver triat el llibre Donde la ciudad cambia su nombre, per desenvolupar en llegua francesa una investigació literària sobre el llenguatge utilitzat per Candel en la seva obra més polèmica, una elecció sens dubte peculiar.

Ambdues tesis doctorals acrediten el ressò internacional de l'obra de Candel. Abans dels doctors Landron i Vauleon, una altra universitària, aquesta vegada alemanya, s'havia llicenciat a la Universitat d'Hamburg estudiant l'obra de Candel en la tesi de final de carrera. Bärbel Bach va ser als barris de Can Tunis i entrevistà Paco Candel abans del 1975, quan presentà la seva investigació. Un exemplar d'aquesta tesi també és a la Fundació i pot ser consultada pels estudiosos que ho desitgin i llegeixin l'alemany, malgrat que s'està traduint en aquests moments.

Aquesta repercussió no ha sorprès l'equip directiu de la Fundació, que ja havia rebut sol·licituds d'informació des dels Estats Units d'Amèrica, on un professor d'origen català, Joan J. Gilabert, divulga l'obra de Candel, concretament a la University of Arizona, des d'on lamenta que l'obra de l'autor d'Els altres catalans, "malgrat la seva immensa popularitat, ha estat poc estudiada per la crítica, sobretot per la de l'stablishment acadèmic". Ho deia ara fa una dècada en prologar "Patatas calientes", un dels darrers llibres de Candel.

Des dels Estats Units també arribà fa un parell d'anys a la Fundació Andrew J. Deiser, professor associat d'espanyol de la University of Arkansas at Little Rock, que es passà un estiu a Barcelona atret per la literatura de Candel i la de Vázquez Montalbán i, sobretot, pels temes relacionats amb la immigració i el model de cohesió social català, considerat exemplar. Amb ell vam passejar pels antics barris de Can Tunis i pels suburbis creats pel franquisme entorn de Barcelona, per acabar anant a parar a Sant Ildefons de Cornellà, el barri que inspirà el Carvalho de Los mares del sur. Des d'aleshores ja s'ha atès d'altres nord-americans que han vingut a Barcelona a estudiar la literatura de Francesc Candel i l'espai social que va descriure.

El passat setembre vam acollir a la seu social de la Fundació un grup d'universitaris alemanys. Eren alumnes d'estudis europeus de la Universitat de Chemnitz, ciutat de l'antiga Alemany Oriental, només per situar-nos. Una professora -Núria Codina, natural de Vic- els va parlar de Candel i de com es produeix la cohesió social a Catalunya, des del coneixement profund del concepte candelià "Catalunya un sol poble". Els va interessar tant que van voler venir a comprovar-ho in situ. Un seminari de dues hores, en alemany, impartit pel president Jordi Pujol, membre del patronat de la Fundació Candel, va ser un luxe inesperat per a aquell grup d'universitaris i per als patrons que hi vam assistir.

La projecció de Candel cap a l'exterior no para aquí. No fa pas gaire una editorial dels Estats Units ens va trametre un llibre de gran format i a tot color que, amb el títol de The Someday Funnis recollia una extensa mostra dels millors còmics a nivell internacional i allà hi havia Candel com a guionista del dibuixant Carlos Giménez i, més recentment, rebíem la sol·licitud d'informació sobre Candel des de la Tokyo University, per incloure-la en un volum que convidava a conèixer millor Catalunya. És més que probable que la commemoració del 50è aniversari de la publicació d'Els altres catalans ens porti noves peticions d'informació. L'admirat Paco Candel ni es podia imaginar que pogués arribar a transcendir al món d'aquesta manera.

Pere Baltà, president de la Fundació Paco Candel

El Dr. Vauleón signant un exemplar de la tesi Recherche linguistique et creation romanesque chez Francisco Candel”.Bernard Vauleón amb Paco Candel i Maruja, la seva dona, i l'escriptor Manuel Aníbal Álvarez a la terrassa de l'àtic dels Candel.